Sunday, October 11, 2015

PAKATAN HARAPAN TIDAK BOLEH DI HARAP



Kaum Cina sewajarnya menyedari bahawa kekuatan ekonomi mereka selama ini adalah berpunca hasil keamanan dan kemakmuran negara. Apabila sesuatu negara rakyatnya hidup aman dan harmoni, pelabur luar pun suka untuk melabur dalam pada masa yang sama ekonomi berkembang dan negara bertambah makmur. Begitulah pentingnya keamanan dan keharmonian kaum dipelihara. 

Oleh itu usahlah mereka terperdaya dan terpengaruh dengan hasutan pembangkang terutama DAP dan PKR bahawa kerajaan menyisihkan mereka, rasuah, songlap duit rakyat dan sebagainya. 

Kaum Cina tidak perlu risau, suara mereka didengar oleh kerajaan. MCA sebagai sebuah parti mewakili suara mereka didalam kerajaan, jadi kenapa mereka perlu memilih DAP sedangkan MCA sudah mewakili mereka didalam kerajaan. 

Masyarakat Cina terutama kaum muda, tidak usahlah terlalu obses dengan DAP kerana parti itu tidak mempu buat apa-apa perubahan pun. Itulah yang perkatakan oleh Datuk Seri Dr. Wee Ka Siong. " Jangan percaya kepada pakatan harapan, mereka hanya pandai memberi harapan sedangkan harapan yang diharap semuanya harapan palsu, mereka memang tidak boleh diharapkan". 

Sudah beracam-macam slogan pembangkang seperti ubahlah, ini kalilah, dan yang terbaru 'harapan'  tapi satu apa pun tak jalan, memang mereka tidak boleh diharap langsung. Ingatlah, kuasa politik yang orang Cina ada sekarang akan musnah jika mereka terus menyokong pembangkang terutama DAP. 

Ka Siong juga mengingatkan masyarakat Cina bahawa mereka perlu melihat kepelbagaian dalam masyarakat sebagai satu aset, jangan anggap ianya sebagai satu kekangan untuk perpaduan nasional. "Nenek moyang kita sudah lama disini, bersama-sama perjuang kemerdekaan, dengan sikap mereka yang saling hormat menghormati membawa kita sampai sehingga ke tahap ini sekarang". Jadi jangan persia-siakan usaha mereka selama ini. 

Ka Siong juga mengingatkan agar masyarakat Cina hari ini jangan mempertikai kontrak sosial yang telah termaktub dalam Perlembagaan Negara. Kesejahteraan rakyat  lebih utama ditumpukan selain mencari kekuatan dalam ekonomi. nilah peranan MCA , iaitu mengharmonikan masyarakat yang kini berada didalam ketegangan. 

Carilah titik persamaan dan semaikan faktor-faktor yang boleh mengukuhkan perpaduan. 









No comments:

Post a Comment