Saturday, May 9, 2015

PEMUDA UMNO GELOJOH

1.Pemuda UMNO dan Tun Mahathir beberapa pemimpin UMNO/BN lain dan pelbagai pihak telah mendesak THP membatalkan pembelian hartanah 1MDB kerana ,

A.kononnya wang pencarum Tabung Haji digunakan untuk pembelian tersebut ,

Sedangkan THP yg telah 30 tahun ditubuhkan dan aktif terlibat dalam sektor hartanah mempunya dana dan fasiliti kewangan sendiri yang kuat dan kukuh dan tdk perlukan dana pencarum tabung haji utk aktivit pelaburan mereka.

B.harga yg dibeli THP sgt mahal kerana 1MDB mendapatkan hartanah itu dengan harga murah ,

1MDB mendapat hartanah tersebut dengan harga murah setelah dikurniakan tanah tersebut oleh kerajaan dengan membayar premium tanah yang dibuat oleh jabatan penilaian hartanah kerajaan .

Hartanah tersebut telah dijadikan aset 1MDB sebuah syarikat kerajaan dan dinilaikan mengikut harga pasaran terkini yang dinilaikan oleh penilai swasta.

Kos hartanah 1MDB itu tidak harus dijadikan alasan untuk ianya dijual kpd THP walaupun ke 1MDB dn THP adalah milik kerajaan kerana ke 2 entity ini terlibat dlm aktivitt komersial yang bersandarkan nilai pasaran sebenar.

C.Tabung Haji digunakan utk bailout 1MDB,

penjualan aset 1MDB tersebut bertujuan untuk membiayai penyusunan semula hutang syarikat ,

Hutang 1MDB adalah utk membiayai pembelian aset aset spt 15 IPP dan pelbagai pelaburan seperti pelaburan infrastruktur TRX dan pembelian aset hartanah yang lain.

D.konflik kepentingan kerana lembaga pengarah 1MDB dan THP adalah org yang sama.

Kita harus tahu bahawa 1MDB dn THP adalah 2 entiti yang berbeza dn masing masing mempunyai prosedur sop tertentu dlm membuat sesuatu keputusan.

Segala keputusan pelaburan THP tertakluk kpd akta tabung haji dn ianya tdk boleh dibuat mengikut selera peribadi sesiapa  tanpa mematuhi syarat dn peraturan dn undg undg yg diwartakan diddlm akta tabung haji.

Begitu juga dengan 1MDB ,ia juga mempunyai SOP prosedur yang dikawal oleh undang-undang Perbadanan Menteri Kewangan, undang-undang akaun dan  juga undang-undang Suruhanjaya Syarikat Malaysia.

Kita tidka melihat kewujudan konflik kepentingan dlm isu pembelian hartanah 1MDB oleh THP ,

Malaysia mempunyai undang-undang ketat untuk jenayah salah guna kuasa dan jenayah penyelewengan, rasuah dan sebagainya jika terbukti transaksi THP 1MDB menpunyai elemen jenayah.

E.Tabung Haji tiada pengalaman dalam sektor hartanah.

THP adalah sebuah syatikat yang terlibat dalam aktiviti sektor pelaburan dan pembangunan hartanah sejak 30 tahun lalu ,maka itu amat tidak logik apabila dikatakan Tabung Haji tidak ada pengalaman dalam sektor pembangunan hartanah.

2.Kita tidak berapa hairan jika yang mempertikaikan perkara ini adalah rakyat biasa yang mungkin tidak faham tentang sesuatu aktiviti perniagaan ataupun tidak mendapat maklumat sebenar ataupun tidak tahu apa apa.

Tetapi kita sangat pelik apabila yang memperkatakan perkara tersebut ialah mereka yg daripada golongan tokoh yang sohor dan sangat hebat dalam arena politik negara dan sgt dihormati orang ramai.

Ia kerana ,

1.Tun M adalah sebenarnya tokoh bailout Malaysia ,

2.Pemuda UMNO pula adalah juara reputasi buruk dan mandul politik serta tidak ada kualiti dan gagal menarik org muda menyokong UMNO.

....

3.apa yg dikesalkan dalam episod ini ialah teramat jelas terbukti betapa ramai bangsa kita tidak aktif berfikir secara rasional dan mengamalkan mentality yang agak kurang sihat dan ianya sgt memalukan.

Amat tidak bertanggungjwb dan jijik keji perbuatan menperlekehkan memperobodohkan rakyat jelata dgn propaganda murahan picisan yang menjadi bahan ketawa bangsa lain.

4.kita tidak nampak dimana ruginya THP dlm pelaburan tersebut dan kita juga tidak melihat ada unsur jenayah penyelewengan dlm urusan jual beli itu ,

Apa yg kita nampak dgn jelas ialah hartanah tersebut kekal didalam tangan bangsa kita dan kerajaan.

5.TIDAK ADA MANA MANA PIHAK PUN DAPAT MEMBUKTIKAN WANG  DEPOSIT PENCARUM DIGUNAKAN THP UNTUK TUJUAN PELABURAN INI SEHINGGA KINI, DAN  TIDAK ADA  SIAPA  PUN  MEMBERIKAN  APA-APA BUKTI UNTUK MENGATAKAN URUSAN  JUAL BELI INI BERUNSUR JAHAT.

TMX

No comments:

Post a Comment