Tuesday, December 23, 2014

MALAYAN UNION 2 - ugutan lembut

.... MALAYAN UNION...
Sewaktu Jepun menyerah kalah, pasukan Tentera Bersekutu berada di lautan. Sedikit sebanyak menjejaskan rancangan Malayan Union.

Walaupun begitu British tidak gentar dengan perkembangan itu. Mereka menganggap raja-raja Melayu boleh dipujuk untuk menandatangani perjanjian baru yang akan memindahkan kuasa secara mutlak kepada British.

Pada peringkat awal, mereka tidak memberi sebarang pertimbangan terhadap kemungkinan reaksi rakyat jelata kerana British memang menjangkakan bahawa apa yang diperlukan hanyalah persetujuan raja-raja untuk membentuk Malayan Union.

Raja-raja Melayu tentu sudah tahu nasib yang menimpa Maharaja-maharaja India dan pemerintah beberapa negeri di Indonesia. Maharaja-maharaja India hilang kedudukan mereka apabila India merdeka, tetapi sultan di Indonesia dibunuh oleh rakyat sendiri dalam perjuangan menuntut kemerdekaan.

British menganggap tidak mungkin orang Melayu yang lemah lembut akan memilih cara tindakkan rakyat India atau Indonesia.

Pada September 1945, sebelum ketibaan Sir Harold MacMichael yang bertanggungjawab untuk mendapatkan persetujuan Raja-raja Melayu, pentadbiran tentera British memutuskan untuk menguji cadangan Malayan Union.

Timbalan Ketua Pegawai Hal Ehwal Awam, Brigedier H.C. Willan ditugaskan mengadap semua sultan yang diiktiraf British sebelum penaklukan Jepun. Beliau juga akan menemui raja-raja yang ditabalkan ketika pemerintahan Jepun.

British mengambil keputusan untuk mengunakan pengiktirafan setiap tahta sebagai "UGUTAN LEMBUT" ke atas sultan agar menyerahkan bidang kuasa negeri masing-masing.
Bersambung....

No comments:

Post a Comment