Sunday, May 12, 2013

Monopoli ekonomi vs monopoli politik

Sekarang perkara ini telah terbentang di depan mata. Cina memonopoli ekonomi, Bumiputera memonopoli kuasa politik. Sebe
lum ini, Cina memonopoli eknomi manakala kuasa politik dikongsi bersama.

Akibat ketamakan dan salah jangka, mereka yakin untuk menumbangkan kerajaan BN yang diterjui UMNO dalam PRU13. Allah merahmati dan melindungi Malaysia dengan membukakan hati Bumiputera untuk menyokong BN secara besar-besaran. Hasilnya adalah seperti yang terdapat sekarang, Bumiputera memonopoli kuasa politik melalui BN manakala Cina tetap memonopoli ekonomi.

Apa yang sepatutnya dilakukan selepas ini. Sudah tentulah tawar menawar, give and take kata mat saleh. Jika mereka mahu berkongsi kuasa politik, mereka mesti melutut kepada Bumiputera. Mereka mesti merelakan monopoli ekonomi mereka dikongsi sama oleh Bumiputera. Kerajaan hendaklah memastikan perkara tersebut berlaku. Jangan terus biarkan Cina memonopoli ekonomi negara hingga mereka jadi sombong menghina kaum lain. Jika mereka berdegil, kekalkan corak pengundian seperti PRU13 untuk pilihanraya seterusnya. Mereka tidak mungkin beroleh kuasa dengan cara yang mereka harapkan.

Satu dasar ekonomi yang lebih mantap daripada DEB hendaklah segera dirangka dan dilaksanakan. Matlamat utamanya ialah mengakhiri monopoli Cina dalam ekonomi negara. Sasaran itu hendaklah berterusan tanpa ada batasan masa. Biarlah kita menjadi kuku besi demi untuk memastikan masa hadapan negara benar-benar stabil.

Perlu diingat apa yang pernah disebutkan oleh Jackie Chan, bahawa orang Cina memang perlu peraturan yang keras untuk menundukkan mereka. Itulah yang kita harap kerajaan dapat melakukannya.

No comments:

Post a Comment