Monday, April 29, 2013

Kami Akan Tembak Orang Vietnam itu"



Kita sering di kabar kan dengan tindakan dan hasil kerja Tun Mahathir ketika menjadi Perdana Menteri.Tetapi amat jarang di sampai kan hasil kerja nya ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Ini kisah nya ketika beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri.
Kisah berkisar sekitar tahun 1979 apabila orang Vietnam mendapati bahawa negara Malaysia amat baik kepada kehadiran mereka yang sedang mengalami pergolakan dalaman negara.

Seperti biasa puak yang terawal akan cabut apabila sesuatu keburukan melanda mana mana negara ada lah puak pelarian ekonomi. Dan tentu sekali pendatang Vietnam yang bert dalam etnik Cina lah paling awal akan cabut dahulu.

Oleh sebab jumlah mereka terlalu ramai dan mula menjadi beban kepada negara kita untuk menangung kos makan dan minum mereka, malah sebuah pulau yang indah dan menarik telah menjadi korban kepada kehadiran mereka ini maka sesuatu harus di lalukan.

Sedang negara lain ambil enteng perkara ini Malaysia pula memikul biawak hidup.Rakyat dalam negara masih ramai belum di bantu , kini negara terpaksa melayan tetamu tidak di undang.

Pendatang ini ada yang sengaja membocor kan bot mereka agar mereka akan di selamat kan atas dasar peri kemanusian, dan dr Mahathir sudah mengesan taktik ini.

"the govt will arm itself with the necessary legislation to shoot on sight any vitenames illegals immigrants" kata nya."and we will shoot them if they encroached our waters". tambah nya.

Sebeum ada hak menembak pun perundangan untuk hak itu harus di ujud kan di dalam perundangan negara .Begitu lah tindakan dr Mahathir untuk menyelesai kan kamelut ini.

Sebaik sahaja ugutan tembak ini beberapa negara termasuk Australia di bantu oleh pihak bangsa bangsa bersatu melalui UNHCR telah ambil tindakan membicara kan beban Malaysia ini dan penyelesaian telah di buat beberapa bulan kemudian.

No comments:

Post a Comment