Thursday, March 28, 2013

BERANI MENGAKU KESALAHAN : CN ALAFGANI DI PUJI

Rupa-rupanya, bukan kita sahaja yang terkejut benar apabila kita dengar ada rancangan untuk membunuh ayahanda Dr Mahathir pada tahun 1988. Percaya atau tidak, Dr Mahathir sendiri terkejut apabila beliau mendengarnya, tetapi sepertimana yang kita tahu, beliau sedia memaafkan CN Afghani (penulis buku Kafirkah Aku? dan Air Mata di Bumi Memali).

Pendapat saya, CN Afghani sepatutnya lebih matang dalam hal ini. Beliau tidak patut terpengaruh dengan amanat sesat Presiden PAS, yang telah labelkan UMNO sebagai kafir. Kalau apa yang saya tahu itu benar, beliau telah berjuang di Afghanistan semasa Perang Soviet di Afghanistan, dan pada masa yang sama, kalau apa yang saya baca itu benar, beliau memiliki ilmu sehingga jet Soviet ‘tidak nampak’ bandar sasaran mereka.

Tetapi cukup spekulasi, pendapat saya kuat bahawa kita tidak boleh taksub kepada mana-mana pihak, termasuk Allah sekali. Kerana ketaksuban akan membawa kita ke jalan yang salah. Sayangi Allah, cintai Allah, ikut seruan Allah melalui ajaran Rasulullah SAW, tetapi jangan kita taksub sehingga kita mengabaikan ajaran sebenar
.


Tetapi, Alhamdulillah saya ingin mengucapkan tahniah kepada CN Afghani kerana mempunyai ‘kelelakian’ yang cukup untuk meminta maaf. Yang sudah itu sudah. Tahniah, CN Afghani.

Sepertimana yang Dr Mahathir kata, bukan budaya Malaysia untuk memilih jalan keganasan walaupun terlibatnya persengketaan atau perbezaan politik.

“Ini bukan budaya kita. Dalam negara kita, kita tidak bunuh membunuh kerana perbezaan pendapat politik. Saya benar-benar terkejut apabila say abaca kenyataan beliau dalam media.” – Tun Dr Mahathir.

No comments:

Post a Comment