Saturday, January 5, 2013

PERTAHANKAN BAGHDAD HABIS-HABISAN


PERTAHAN BAGHDAD HABIS-HABISAN.

Sekiranya berlaku peperangan, maka kami hanya ada 2 pilihan iaitu menang atau syahid. Kami tidak akan menyerah kalah demi mempertahankan agama dan tanah air kami, " tegas Rukunuddin al-Daudar semasa pertemua
nnya dengan Hulagu Khan.

Kami datang bagi membebaskan kamu dari kezaliman Khalifah al-Musta'shim. Selepas Khalifah di gulingkan, rakyat negara ini akan HIDUP DENGAN LEBIH SELESA DAN AMAN. KAMI TIDAK PAKSA KAMU KELUAR DARI AGAMA KAMU. KAMU BOLEH TERUS MENETAP DI SINI, kata Hulagu Khan.

Kami tidak merasakan di zalimi, Rakyat hidup aman bahagia. Kerana itu kami tidak mahu dijajah oleh sesiapa. Kami mahu memerintah sendiri , " balas Rukunuddin.

Khalifah al-Musta'shim Billah semakin lemah, negeri2 jajahan banyak tidak puashati dgn pemerintahan baginda. Di kalangan menteri2nya juga tidak ada kerjasama dan persefahaman. Kerana itu Khalifah al-Musta'shim perlu ditumbangkan,"kata Hulagu Khan.

Biarlah rakyat sendiri yang menentukan nasib baginda. Orang luar jangan masuk campur dalam hal ehwal negara kami,"kata Rukunuddin al-Daudar.

Kedatangan kami sebenarnya ingin menakluk Baghdad. Sekiranya kamu berikan kerjasama , maka saya akan beri pangkat dan kekayaaan kepada kamu. Kehidupan kamu akan jauh lebih baik dari sekarang." pujuk Hulagu Khan.

Saya tidak berimat dengan tawaran kamu. Jangan samakan saya dengan Umayiduddin ," jawab Rukunuddin.


http://pemudaselempangmerah.blogspot.com/2012/10/gerakan-zionis-israel-dan-missionari.html