Tuesday, December 4, 2012

"KATRINA" DEDAH PERKAUMAN DI AMERIKA



Pada 29 Ogos 2005, ribut taufan Katrina yang melanda Teluk Mexico di Amerika Syarikat (AS) telah membawa pelbagai kemusnahan ke atas kawasan-kawasan yang dilaluinya terutamanya Louisiana, Alabama dan Mississippi. 
Kemusnahan paling teruk berlaku ke atas bandar raya New Orleans di Louisiana di mana sehingga kini jumlah yang terkorban masih lagi menjadi tanda tanya. Apa lagi jumlah kerugian harta benda yang anggarannya pada waktu ini mencecah AS$100 bilion.
Bagaimanapun, timbul persoalan yang menjadi tanda tanya mengenai peranan yang dimainkan oleh pihak berkuasa AS. 
Persoalan penting yang muncul akibat tragedi yang menunggu masa untuk berlaku ini adalah sama ada tindak balas dari penguasa tempatan, negeri dan persekutuan berlaku dengan segera dan sama ada mereka mempunyai sumber yang mencukupi untuk mengatasi krisis ini. 
Jelas ketiga-tiga pihak ini sama-sama bersalah kerana tidak bersedia serta bertindak terlalu lambat untuk menghadapi dan menangani krisis ini. Malahan, tiada langsung koordinasi di kalangan ketiga-tiga pihak semasa dan selepas bencana tersebut. 
Walaupun amaran demi amaran telah pun dibunyikan sebelum ini oleh para penyelidik serta cendekiawan mengenai New Orleans yang mudah `diserang' kerana berada di bawah paras laut dan dengan ini terbuka kepada ancaman banjir akibat ribut taufan yang sering melanda kawasan sekitar tetapi tiada sebarang langkah persediaan awal yang diambil bagi menghadapi kemungkinan ini.
Walaupun Datuk Bandar New Orleans, Ray Nagin telah mengeluarkan arahan pemindahan wajib pada 28 Ogos namun ramai penduduk enggan berganjak dan terus mendiami bandar raya tersebut sama ada kerana terpaksa atau disebabkan oleh faktor-faktor lain. 
Namun, ramai di kalangan mereka terutama golongan miskin, tua dan tidak berupaya gagal meninggalkan bandar raya tersebut kerana tidak mempunyai pengangkutan sendiri atau sumber kewangan yang mencukupi untuk menaiki pengangkutan lain. 
Banci Penduduk AS tahun 2000 mencatatkan 27 peratus penduduk New Orleans atau 120,000 orang tidak mempunyai pengangkutan sendiri dan pada masa yang sama bandar raya ini mempunyai kadar kemiskinan yang tertinggi di AS iaitu 38 peratus. 
Apakah usaha-usaha yang diambil oleh pihak berkuasa untuk menyediakan kemudahan pengangkutan kepada golongan tersebut dalam keadaan sebegini? Walaupun sistem amaran cuaca yang tercanggih di dunia wujud di AS tetapi jelas ia tidak dipergunakan sepenuhnya oleh penduduk New Orleans ataupun pihak yang bertanggungjawab untuk menyelamatkan nyawa manusia. 
Tiada suatu sistem pemindahan yang tersusun dan teratur wujud di bandar raya tersebut bagi menghadapi bencana sebegini. Terdapat ramai juga yang mampu tetapi enggan meninggalkan bandar tersebut kerana mengambil ringan arahan dan mungkin juga kerana pengalaman mereka sebelum ini. 
Ramai juga mula mempersoalkan sama ada wajar New Orleans dibina semula memandangkan lokasinya yang berada di bawah paras laut serta potensi berlakunya ribut taufan pada masa depan. 
Persoalan kedua merujuk faktor kaum dan kelas di AS. Adakah faktor ini mempengaruhi layanan tidak sama rata kepada mangsa krisis yang rata-ratanya merupakan rakyat AS berkulit hitam. 
Mengikut laporan Banci Penduduk AS itu lagi, rakyat kulit hitam membentuk hampir 70 peratus penduduk bandar tersebut berbanding dengan hanya 28 peratus kulit putih serta dua peratus lagi penduduk Asia, Hispanics dan lain-lain. Ini kerana sejak tahun-tahun 1950-an berlaku white flight di mana rakyat Amerika kulit putih dari kelas atasan dan menengah meninggalkan pusat bandar yang rata-rata diduduki oleh golongan bukan kulit putih dan tinggal di pinggir-pinggir bandar. 
Terdedah
Pelbagai pertubuhan kulit hitam melahirkan rasa marah dan tidak puas hati kepada usaha pemindahan yang lembap dan mengaitkannya dengan faktor diskriminasi terhadap mereka yang rata-ratanya berada di bawah paras kemiskinan dan tinggal di kawasan yang paling rendah dan terdedah kepada bencana banjir. 
Kumpulan ini juga tidak puas hati dengan rujukan `pelarian' yang diguna-kan oleh stesen-stesen TV kepada mangsa tersebut. Mereka juga kecewa dengan rakaman yang menunjukkan rompakan dilakukan oleh golongan berkulit hitam.
Persoalan ketiga merujuk sama ada Perang di Iraq merupakan salah satu faktor yang menyebabkan kekurangan kakitangan, peralatan dan lain-lain sumber yang boleh membantu semasa dan selepas krisis berlaku. 
Pemotongan belanjawan tempatan yang berlaku berulang kali dalam pentadbiran Bush ekoran perbelanjaan peperangan di Iraq menyebabkan tiada sumber kewangan untuk mengukuhkan atau meneruskan usaha-usaha kawalan banjir sehingga membawa kepada runtuhan tembok penahan banjir yang akhirnya membanjiri 80 peratus bandar raya New Orleans. 
Pada masa yang sama, pentadbiran Bush juga dipersoalkan kerana enggan menerima bantuan antarabangsa pada peringkat awal dan dengan ini meletakkan maruah negara mengatasi nyawa rakyatnya. 
Sewaktu berlakunya tragedi 11 September 2001, Bush dengan segera terbang ke Washington DC dan New York memberi sokongannya. Tetapi dalam peristiwa ini, Bush gagal ujian Presidensinya apabila tidak menghentikan percutiannya dan bertindak segera ke atas bencana alam yang berlaku di negaranya sendiri. 
Malahan New York Times dalam laporannya mengkritik ucapan Bush pada 1 September sebagai ``bersahaja sehingga ke titik kelalaian.'' Beliau juga dituduh mengambil kesempatan mencari populariti semasa usaha bantuan dijalankan. Jelas tragedi 11 September tidak mengajar pentadbiran Bush atau pihak berkuasa tempatan untuk menghadapi krisis atau darurat yang berlaku baik disebabkan bencana semula jadi atau serangan keganasan. 
- Dr. Shakila Yacob ialah pensyarah di Jabatan Sejarah, Universiti Malaya.

No comments:

Post a Comment