Thursday, February 22, 2018

BENAR ATAU TIDAK DANA UNTUK TUMBANGKAN KERAJAAN ?





Nampak benar tak logik dan tak masuk akal bila Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tun Mahathir meminta sumbangan orang ramai untuk dana partinya bagi menghadapi pilihanraya PRU ke 14 nanti. 

Apa muslihat Tun Mahathir kali ini, disebalik kekayaan yang luar biasa anak-anaknya dia pula meminta dari rakyat untuk partinya. Apakah dia sedang mengira-gira berapa jumlah pengundi partinya nanti, atau dia sedang melakonkan satu lagi sandiwara cari simpati.

Namun ada lagi satu teori yang lebih memeranjatkan lagi, drama Tun yang inginkan derma dari rakyat hanyalah satu sandiwara yang ingin mengalih perhatian rakyat terhadap satu dakwaan bahawa satu dana politik sebanyak RM7 bilion (AS$1.8 bilion) telah diterima dari negara lain untuk kegunaan parti itu.

Dakwaan ini didedahkan oleh Pengerusi Gabungan NG)-NGO Malaysia, Datuk Seri Jamal M. Yunus yang percaya bahawa dana ini ada satu cubaan untuk membeli wakil rakyat yang menang dalam Pilihan Raya Umum ke 14 nanti. Semua ini demi untuk mencapai cita-cita mereka untuk menjatuhkan kerajaan yang sah dipilih melalui jalan belakang. 

Justeru itu, Pengerusi PPB, Tun Dr. Mahathir Mohamad perlu menjelaskan sama ada benar atau tidak dakwaan ber­kenaan dana politik sebanyak RM7 bilion tersebut. Dana itu  juga dikatakan  digunakan bagi mendapatkan jawatan yang dipegang olehnya daripada Pakatan Harapan yang diketuai DAP.


Menurut beberapa maklumat duit tersebut telah diberi kepada DAP sebanyak RM1bilion dan RM700 juta kepada PKR demi bagi mendapatkan jawatan Pengerusi Pakatan Harapan. Sudah tentulah drama sumbangan  rakyat  akan digunakan untuk menghalalkan dana ini. Inilah maksud sebenar kutipan dana rakyat yang di war-warkan oleh mereka. Semua ini bagi mengaburi mata rakyat yang rata-rata percaya bulat-bulat apa yang di perkatakan oleh Tun Mahathir.

Jamal juga dikatakan mempunyai beberapa dokumen berkenaan perkara ini yang akan diserahkan kepada pihak Polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk disiasat secara terperinci. 


“Beliau sepatutnya perlu mendapatkan kebenaran dan dokumen daripada Bank Negara Malaysia (BNM) jika mahu membawa dana sebanyak itu. Tetapi sekarang beliau bawa masuk dengan menggunakan jet peribadi.

“Inilah dia pemimpin yang sering melaung-laungkan inte­griti dan menentang kleptokrasi. Saya harap selepas ini PPBM tutup sahaja akaun itu, tidak perlu susahkan rakyat negara ini untuk memberikan sumbangan kepada PPBM.


No comments:

Post a Comment