Wednesday, August 2, 2017

NEGARA RUGI BERBILION RINGGIT




Tun Mahathir sepatutnya lebih ingat kerugian yang dibuatnya ketika mentadbir negera daripada mencari silap dan membuat serangan membuta tuli terhadap isu 1MDB. Bekas Perdana Menteri itu patut ingat betapa negara kerrugian berbilion ringgit ketika dia mentadbir. 

Menurut Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, Tun Mahathir dulu juga kurang menhgambil perduli kepentingan perkhidmatan pengangkutan awam untuk rakyat ketika memegang tampuk pentadbiran.

Banyak projek-projek yang terpaksa "diselamatkan" (bailout) antaranya Transit Aliran Ringan (LRT), Monorel dan bas. Tun kena ingat semua tu, jangan pura-pura lupa walaupun Tun seorang Melayu yang mudah lupa. 

Sedangkan di bawah pentadbiran Datuk Seri Najib sebagai Perdana Menteri semua projek berjaya disiapkan dengan kos yang munasabah dan masa yang ditetapkan. Tengok sendiri projek MRT, ada sesiapa dari kalangan puak bunga (BERSATU) berani komplen ?   

Kita tak usah sembang jauh-jauh, Proton sendiri pun gagal, bahkan perlu diselamatkan dengan menyuntik RM1.5 bilion dan ditambah lagi RM1.5 bilion. Sebenarnya proton itu hanya digunakan untuk menyelamat dan membela kroni-kroni tak guna yang menyusahkan negara. 


Itu belum cerita bab kerugian syarikat Pewaja, MAS dan Empangan Bakun. Kalau dibuka semua buku-buku ini ianya akan menambah sakit hati dan jiwa bilamana melihat wang rakyat di sia-siakan dengan begitu sahaja. 

Jadi tak usahlah Tun sibuk-sibuk dengan urusan perniagaan 1MDB kerana ianya ada aset dan untung, sedangkan urus niaga Forex di zaman Tun menyebabkan wang rakyat hilang RM33 bilion. Ya betul Tun tak curi duit tu, tapi Tun biarkan ia hilang macam tu sahaja. Itu duit rakyat ! Tun jawablah sendiri dalam siasatan RCI nanti.

Elok sangatlah Tun tak mahu kembali lagi kepada UMNO, kerana kehadiran Tun hanya akan mendatangkan masalah. Tun kena ingat dahulu Tun jadi Perdana Menteri bukan terletak kepada kekuatan individu, tatepi kerana kekuatan, kesetiaan, semangat dan perpaduan di dalam UMNO kuat.

Tanpa sokongan 3 juta ahli UMNO, Tun bukanlah sesiapa. UMNO ini sudah mengalami pelbagai cabaran dan rintangan. Bukan calang-calang ombak yang telah UMNO harungi, jadi usahlah berangan untuk menghancurkan UMNO. UMNO akan lebih baik tanpa Tun Mahathir. 

Menukar kerajaan bukan jaminan terhadap penyelesaian masalah atau dapat menjanjikan keadaan lebih baik. Ia tindakan bodoh jika lebih mendatangkan keburukan kepada rakyat dan negara.
“Tukar kerajaan jadi lebih baik, masuk akal. Kalau lebih buruk, lebih tidak menentu, lebih mendatangkan bala dan bencana, itu bodoh punya kerja. Minta maaf cakap tetapi itu memang bodoh punya kerja.

“Buat apa mahu tukar kerajaan kerana kita mempunyai kerajaan yang berada di landasan terbaik untuk mentadbir negara.

No comments:

Post a Comment