Sunday, August 20, 2017

APA MUSLIHAT TUN M JUMPA PELAMPAU HINDRAF ?




Kita sedar Tun Dr. Mahathir bukan calang-calang ahli politik di dalam negara kita, bahkan didunia ini pun Tun Dr. Mahathir merupakan seorang handalan politik dunia. Sebab itu tidak hairan dunia begitu kagum dengan Tun Dr. Mahathir.

Justeru itu apa sahaja tindakkan Tun Dr. Mahathir di dalam dan luar negara perlu di beri perhatian dengan teliti. Kerana pepatah Melayu ada menyatakan, " Kalau tidak ada apa-apa, masakan tempua bersarang rendah". 

Begitu juga dengan tindak Tun Dr. Mahathir baru-baru ini mengadakkan perjumpaaan dengan pemimpin Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf). Tentu ada udang di sebalik batu. Tak mungkin Tun Dr. Mahathir saja-saja nak buat lawatan dengan puak-puak penentang kerajaaan ini. 

Hindraf terkenal dengan sikap biadap mereka menghina orang Melayu dan begitu memusuhi beberapa pemimpin dan cendiakawan Islam yang boleh kita takrifkan sebagai menentang Islam. Penulis yakin Tun Dr. Mahathir sedang merancang untuk mendapat sokongan masyarakat India melalui Hindraf.

Tun Dr. Mahathir juga dilihat bergerak aktif melebihi pemimpin-pemimpin pakatan lain seolah-olah tidak yakin dengan kemampuan mereka untuk mentadbir dan mengerakkan jentera pakatan HARAPAN.  Sebab itulah kita lihat Tun Dr. Mahathir bergerak kesana kesini bagi mendapat sokongan rakyat. 

Menggunakan Hindraf menunjukkan Tun Dr. Mahathir tiada akses yang sesuai untuk mendapatkan sokongan kuam India. Nampaknya selama menjadi Perdana Menteri 22 tahun, Tun Dr. Mahathir masih lagi tidak mendapat menangani kaum India dengan baik.

Boleh dikatakan tindakan Tun Dr. Mahathir ini merupakan langkah yang terdesak sehingga meninggalkan kepimpinan pakatan termasuk ketua mereka Lim kit Siang. Atau apakah Tun Dr. Mahathir ingin menunjukkan kepada Lim Kit Siang bahawa "he still the King". 

Walaupun begitu Azmin Ali dikatakan cuba meneutralkan keadaan dengan menyebut bahawa penyertaan Hindraf dalam pakatan perlu dibincangkan dalam gabungan pakatan HARAPAN.  

Nampak sudah tiada persepakatan dalam pakatan.bukan hari ini sahaja, bahkan sejak awal-awal penubuhan mereka. Macam mana nak sepakat, seorang kepala naga, seorang kepala jin dan seorang lagi kepada jembalang. 

Memang nampak mereka hanya  bersatu diatas kertas, namun sebaliknya. Penulis sedar yang pemimpin pakatan sedar bahawa Hindraf ini merupakan orang paling dibenci oleh orang melayu. Menerima Hindraf bagikan meletakan seketul batu besar diatas bahu pakatan. 

Biarlah Tun Mahathir nak buat apa pun, semakin hari -semakin pelik pula. 


No comments:

Post a Comment