Saturday, March 4, 2017

SURAYA ANAK PENOREH GETAH YANG BERJAYA




Oleh : Nadya Rizal

Walaupun pernah ditawarkan melanjutkan pengajian di Universiti Teknologi Mara (UiTM) selepas tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) namun Suraya Sepit terpaksa menolaknya dengan berat hati memandangkan kesempitan hidup keluarganya.

Suraya, 20, yang merupakan anak kelapan daripada sembilan adik-beradik kepada pasangan penoreh getah terpaksa memilih memasuki tingkatan enam di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bentong, Pahang.

Berkat usaha gigih untuk mengubah hidup, dia bukan sahaja berjaya mengharungi pelbagai cabaran dan dugaan malah mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan Sijil Tinggi Persekolan Malaysia (STPM) Kategori Orang Asli yang diumumkan hari ini dengan memperoleh Purata Nilai Gred Keseluruhan (PNGK) 3.58.

Ditanya resepi kejayaannya, Suraya berkata, dalam menuntut ilmu, dia lebih selesa belajar secara berkumpulan bersama rakan-rakan lain. Beliau juga tidak akan melepaskan peluang untuk menghadiri kelas tambahan yang disediakan secara percuma oleh pihak sekolah.

Menurutnya lagi, kejayaan yang dicapainya atas bantuan dan dorongan daripada semua pihak terutama ibu bapa yang menjadi pendorong selama ini selain guru dan rakan-rakan.

Dengan kejayaan tersebut, Suraya akan memohon untuk melanjutkan pengajian di peringkat ijazah sarjana muda dalam bidang pendidikan di Universiti Perguruan Sultan Idris di Tanjung Malim, Perak

No comments:

Post a Comment