Saturday, February 25, 2017

MISTERI YANG BELUM TERUNGKAI



Lost Colony adalah nama yang diberikan kepada penempatan Inggeris yang ditubuhkan pada tahun 1587 di Pulau Roanoke di luar pantai kawasan yang kini dikenali sebagai Corolina Utara, Amerika Syarikat. Tanah jajahan dan koloni Inggeris ini dikatakan lenyap kerana tiada siapa yang mengetahui ke mana mereka pergi atau apa yang terjadi kepada penduduknya.

Lost Colony adalah tanah jajahan kedua di Amerika Syarikat. Tanah jajahan pertama telah diasaskan di Pulau Roanoke oleh sekumpulan 108 orang yang dihantar ke situ oleh penjelajah terkenal Inggeris, Sir Walter Raleigh pada tahun 1585. Tanah jajahan pertama diasaskan semata-mata untuk dijadikan pengkalan membaiki kapal perang Inggeris.

Sir Walter Raleigh

                                                            

Walaubagaimanapun, mereka mendapati laut di sekeliling pulau ini terlalu cetek untuk kapal berlindung dan berlabuh. Tanah di pulau Roanoke juga tidak cukup subur untuk menampung hidup orang Inggeris yang gemarkan makanan bergandum. Tambahan pula, mereka juga menghadapi konflik persengketaan dengan orang Asli Amerika yang telah lama mendiami pulau Roanoke. Akibatnya, orang Inggeris tersebut pulang ke England pada tahun 1586.

Peta Roanoke hasil lakaran John White



Selepas daripada koloni pertama tersebut, Sir Walter Raleigh yang masih tidak mengetahui bahawa koloni pertama sudah pulang ke England telah membawa lebih ramai koloni bersama-sama bekalan makanan. Sebaik mereka tiba di sana, koloni pertama telah pun meninggalkan pulau tersebut. Apabila mengetahui hal tersebut, koloni kedua terus bertolak pulang ke England dan hanya meninggalkan 15 orang sahaja untuk terus tinggal di situ.

Lost Colony

Sir Walter Raleigh masih tidak berputus asa. Pada Mei 1587, beliau telah menghantar satu kumpulan koloni lain ke Amerika bagi meneroka pantai Teluk Chesapeake. Kumpulan inilah yang kemudiannya dikenali sebagai Lost Colony. Kumpulan ini diketuai oleh John White iaitu seorang berbangsa Inggeris yang pernah menjadi salah seorang ahli kumpulan koloni pertama. John White juga seorang pelukis dan rakan akrab kepada Sir Walter Raleigh.

Virginia Dare, bayi pertama lahir di Amerika



Pada Julai 1587, kapten kapal yang membawa koloni baru tersebut enggan berlayar melepasi Pulau Roanoke. Ini memaksa para koloni seramai 117 orang – 19 lelaki dan 17 perempuan serta 9 kanak-kanak mendarat dan membina penempatan di situ. 27 hari kemudian, anak perempuan John White, Eleanor Dare melahirkan seorang bayi perempuan di pulau tersebut. Bayi yang diberi nama Virginia Dare adalah bayi berketurunan Inggeris pertama yang dilahirkan di Amerika. Pada hujung bulan Ogos, White kembali ke England untuk mendapatkan bekalan.

John White terpaksa menunggu masa yang lebih lama untuk kembali bertemu anak perempuan dan cucunya di Amerika. Ini disebabkan oleh peperangan England dan Sepanyol pada 1588 dan Armada Sepanyol dilaporkan ingin menyerang England. Kapal-kapal daripada England bimbang untuk berlayar daripada tanah air mereka akibat konflik tersebut.

Lost Colony hilang secara misteri

Pada Ogos 1590, John White telah berlayar balik ke Pulau Roanoke bersama-sama bekalan yang dibawa daripada England. Namun begitu, setibanya di sana White mendapati tanah jajahan tersebut telah ditinggalkan. Penempatan mereka kosong dan tiada berpenghuni. Tiada sedikit pun tanda-tanda konflik dan pertempuran. Kesan darah dan rangka mayat juga tiada.

Kesan yang tinggal hanya huruf CRO yang diukir pada sebatang pokok dan perkataan CROATOAN yang diukir pada pokok yang lain. Dua tahun lalu iaitu sewaktu White ingin berlayar pulang ke England, White pernah berpesan supaya mengukir Salib Malta di mana-mana pokok bagi memberi alamat bahawa mereka meninggalkan penempatan kerana terpaksa. Namun, ukiran Salib Malta tiada dan hanya ukiran CRO dan CROATOAN sahaja yang ditinggalkan.

Hanya lakaran perkataan CROATOAN sahaja yang ditinggalkan



Croatoan adalah nama puak orang Asli yang peramah yang tinggal di selatan Pulau Roanoke. Mereka turut dikenali Hatteras. John White mengarahkan anak buahnya berlayar ke selatan Pulau Roanoke untuk melihat samada kolonis tersebut tinggal bersama-sama dengan puak Croatoan. Walaubagaimanapun, angin kencang dan ribut menyebabkan ekspedisi pencarian tersebut terpaksa dibatalkan dan terus berlayar ke England. Koloni yang hilang tersebut tidak pernah lagi kelihatan oleh mana-mana orang Eropah dan ia kekal misteri sehingga ke hari ini.

Teori moden

Sebahagian ahli saintis moden berpendapat bahawa kebanyakan koloni yang hilang mungkin telah berhijrah ke Teluk Chesapeake dan kemudiannya mati terbunuh dalam pertempuran dengan puak orang Asli di sana.

Tidak kurang juga yang mengatakan Lost Colony telah dibunuh oleh puak orang Asli yang mengamalkan kanibalisme. Ahli arkeologi seperti Lawrence Stager berpendirian sedemikian.

Cerita-cerita yang dikumpulkan oleh penduduk Virginia menunjukkan bahawa anggota-anggota lain Lost Colony telah mengalami asimilasi dengan beberapa suku kaum orang Asli. Tambah menyakinkan apabila suku orang Asli Lumbee yang tinggal di tenggara Corolina Utara percaya bahawa mereka ialah keturunan koloni yang hilang. Satu ujikaji DNA yang dikenali The Lost Colony DNA Project telah dijalankan bagi mengesahkan samada terdapat DNA bangsa Eropah di kalangan mereka. Selain puak Lumbee, puak orang Asli Coree dan Catawba turut diujikaji.

Walau apa pun teori dan hipotesis yang tampil saban tahun misteri kehilangan koloni di Pulau Roanoke masih lagi kekal misteri. Tiada jawapan muktamad dan benar-benar mantap yang mampu menjelaskan misteri tersebut.

No comments:

Post a Comment