Wednesday, January 4, 2017

TIADA PERMIT, BAGAIMANA BOLEH LULUS: MCA KLANG PERSOAL MPK




Insiden 1 Januari lepas, 12 orang dewasa dan 4 kanak-kanak cedera apabila bunga api yang dipasang bagi meraikan kedatangan tahun baru meletop menuju ke arah penonton.

Pertunjukan bunga api itu diadakan sempena Fiesta Gegar Klang 2016 anjuran MPK yang berlangsung dari 30 Disember sehingga 1 Januari di kompleks berkenaan.

MMCA Klang telah dipecat dari Majlis Perbandaran Klang (MPK) kerana mengadakan pertunjukan bunga api besar-besaran di Fiesta Gegar Klang 2016 tanpa permit .

Ketua Pemuda MCA Klang Tee Hooi Ling berkata ia merupakan insiden yang tidak sepatutnya berlaku dan tidak boleh difahami bagaimana MPK boleh biarkan penganjur mengadakan pertunjukan bunga api semasa sambutan Tahun Baru tanpa permit.

Sambutan tersebut yang telah menyebabkan 14 orang cedera selepas pertunjukan bunga api gagal di lancarkan ke langit sehingga terlepaskan tembakan ke arah orang ramai  sejurus selepas tiba tahun baru.

Dalam pada itu Majlis Perbandaran Klang (MPK) mengakui penganjuran Fiesta Gegar Klang 2016 tidak mempunyai permit untuk mengadakan pertunjukan bunga api daripada polis.

YDP Datuk Mohamad Yasid Bidin bagaimanapun enggan mengulas mengenainya dan menyerahkan kepada polis untuk melakukan siasatan lanjut.

Kejadian ini menunjukkan satu sikap yang tidak bertanggungjawab, kecuaian sehingga menyebabkan orang awam tercedera. MPK perlu bertanggungjawab diatas kecuaian ini. Kerajaan Selangor yang dikuasai parti PKR terutama Menteri Besar, Azmin Ali perlu menjelaskan kepada rakyat bagaimana bagaimana pesta ini dibenarkan tanpa mendapat permit. 

Kerajaan Selangor perlu telus dalam hal ini, pembekal bunga api dan juga penganjur perlu disenarai hitamkan dan perlu dibawa ke muka pengadilan untuk didakwa jika mereka didapati melanggar undang-undang dibawah Akta Bahan Letupan. 

Rakyat mahu keadilan dilaksanakan. 




  




No comments:

Post a Comment