Tuesday, January 10, 2017

TAHNIAH MALAYSIA ! TERIMA KASIH FAIZ SUBRI



Mohd Faiz Subri mencipta sejarah bola sepak apabila beliau menjadi yang pertama di Malaysia untuk merangkul Anugerah Puskas FIFA yang berprestij, yang dipersembahkan kepada beliau pada malam ini bintang-disemat 2016 Anugerah FIFA Football di Zurich.

Pakar deadball berusia 29 tahun itu menewaskan dua finalis lain, Brazil Marlone dan Daniuska Rodriguez Venezuela untuk merangkul anugerah itu untuk gol tahun ini.

Kemenangan itu juga membuat Faiz yang pertama Asia untuk mengambil Anugerah Puskas dalam sejarah lapan tahun. Beliau kini menyertai barisan legenda seperti Cristiano Ronaldo, Neymar dan Zlatan Ibrahimovic, yang telah memenangi kejuaraan.

trofi itu disampaikan kepadanya oleh Legenda bola sepak Brazil Ronaldo.

Faiz dalam kesegakan berpakaian tuxedo, mengambil masa di podium, meneliti ucapannya yang disimpan dalam telefon bimbit sebelum memberikan ucapan penerimaan ringkas beliau.

Bercakap dalam bahasa Inggeris, dia mengucap syukur kepada Allah, serta keluarganya, Persatuan Bola Sepak Pulau Pinang dan juga Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM).

kemenangan bersejarah Faiz datang dari sepakan ajaibnya dalam kemenangan Pulau Pinang menentang pasukan Liga Super Pahang pada 16 Februari tahun lalu.

Jaringan yang dipanggil "physics-defying" strike, yang berpusing ke dalam jaring Pahang dari jauh, namanya terus dijulang di seluruh dunia dan tidak lama selepas itu, meletakkan beliau dalam menjalankan untuk Anugerah Puskas.

Video gol Faiz sejak itu telah dilihat lebih daripada 2.3 juta kali di saluran YouTube FIFATV ini.

Ramai pemerhati menyatakan bahawa sepakan beliau mengingatkan mereka kepada sepakan percuma pemain pertahanan Brazil, Roberto Carlos 'menentang Perancis dalam Tournoi de France pada tahun 1997.

Faiz ditemani  oleh isteri dan dua anak-anaknya di Zurich, dan juga Timbalan Presiden FAM Datuk Seri Afandi Hamzah.

No comments:

Post a Comment