Thursday, September 22, 2016

PERSEMPADANAN SEMULA MESTI MELAMBANGKAN KEPELBAGAIAN KAUM



Sebagai rakyat dan warga negara Malaysia, penulis merasakan keharmonian perpaduan masyarakat antara kaum Melayu-Bumiputera, Cina, India dan lain-lain kaum perlu terus dipereratkan dan ditambah baik perhubungan antara semua kaum. 

Justeru itu, apa sahaja tujuan untuk memisahkan diantara kaum adalah amat tidak relevan dan sesuai dalam masyakarat moden pelbagai kaum ketika ini. 

Begitu juga dalam hal persempadanan semula yang menjadi topik panas seminggu dua ini. Persempadanan semula perlu mengambil kira semua kaum. Kita bimbang persempadanan semula ini akan lebih menjarakan hubungan perpaduan antara kaum di Malaysia.

Oleh itu, penulis sangat bersetuju dengan kenyataan Presiden MCA , Datuk Seri Liow Tiong Lai bahawa persempadanan semula kawasan pengundian berdasarkan kaum boleh mengugat keharmonian masyarakat.

Beliau juga menambah, persempadanan semula ini mestilah melambangkan kepelbagai kaum. Malaysia seharusnya melambangkan nilai-nilai perpaduan dan keharmonian kaum. 

Menurutnya lagi, kerjasama Barisan Nasional tidak akan bermakna jika kelompok masyarakat terpisah. Barisan Nasional seharusnya melambangkan hubungan baik antara semua kaum di Malaysia. 

‘Kita tidak mahu Malaysia menjadi negara rasis dan ekstrim akibat dari cara persempadanan semula ini dilaksanakan, Liow.

Merujuk kepada notis cadangan persempadanan semula kawasan undian untuk sesetengah kawasan parlimen dan DUN bagi semua kawasan kecuali negeri Perlis, Putrajaya dan Labuan. 

Adalah amat wajar kebimbangan yang disuarakan oleh Liow bahawa jika persempadanan semula ini tidak dilakukan dengan cermat dan teliti Malaysia akan menjadi negara yang ekstream, rasis perkauman dan tiada persefahaman. 

MCA lebih fokus kepada konsep kesederhanaan dan keharmonian antara kaum yang mana telah ditunjukkan dalam PRK yang lepas dimana telah memberi kemenangan besar kepada calon Barisan Nasional. Ini semua hasil kerja kuat yang dilakukan oleh MCA bagi menyakin masyarakat bahawa BN adalah suara mereka. 




No comments:

Post a Comment