Monday, September 19, 2016

JEFF OII TIDAK SENSITIVITI MASYARAKAT MALAYSIA



"Kerana Nila setitik, rosak susu sebelanga", . Inilah peribahasa yang sesuai ditujukan kepada Ahli Parlimen DAP dari Jelutong, Jeff Ooi berhubung  kenyataan biadapnya terhadap "permergian" Mursyidul Am PAS, Arwahyarham Tuan Guru Datuk Dr. Harun Din.

Kenyataan biadap itu bukanlah mewakili masyarakat Cina mahupun penduduk di Jelutong, kenyataan ini adalah daripada sikap biadap Ahli Parlimen Jelutong itu sendiri. 

Justeru itu, sebagai parti yang mewakili masyarakat Cina Presiden MCA mengesa Jeff Ooi memohon maaf kepada keluarga Datuk Dr Haron Din di atas kenyataan yang tidak sensitif tersebut. 

Pada beliau, kematian seorang pemimpin agama tidak sewajarnya dijadikan polemik. Tidak kisahlah apa pun pebezaan politik seseorang itu, sebagai manusia kita patut hormat menghormati.   


“Kami kecewa kerana mereka tidak sensitif terhadap kehilangan seorang tokoh negara. Walaupun tidak sependapat daripada segi politik, kita tidak perlu mempolitikkan perkara itu.
“Kami sedih ini berlaku dan individu itu perlu memohon maaf kepada keluarganya,” Liow Tiong Lai. 


Sebagai pemimpin dari parti yang kononnya menjunjung perlembagaan, sewajarnya Jeff Ooi menunjukkan contoh ciri-ciri pemimpin yang berjiwa besar dan menghormati kawan dan lawan. Namun jelas sekali, kepimpinan DAP penuh dengan dendam kesumat terhadap lawan mereka terutama PAS dan UMNO. 

Bagi Liow, seharusnya dalam negara yang mempunyai pelbagai kepercayaan dan adat resat yang berbeza seperti  Malaysia, perlu ada sikap hormat menghormati,  peka dan cuba memahami kepelbagaian budaya di negara ini.

“Sebagai contoh, kita tahu dalam Islam orang yang mati tidak mengambil masa lama untuk dikebumikan, manakala dalam budaya Cina, mereka akan menunggu beberapa hari.

“Jadi, kita perlu faham budaya adalah penting dan kita harus menghormati kaum lain di negara sendiri. Setiap orang perlu sensitif terhadap pandangan orang lain,” kata Menteri Pengangkutan itu.

Bagaimana agaknya jika DAP di beri peluang memimpin Malaysia, sudah tentulah keamanan, kestabilan dan keharmonian kaum sukar untuk dicapai apabila mempunyai pemimpin yang tidak sensitif terhadap budaya sesuatu masyarakat. 

Dalam pada itu, Jeff Ooi ketika ditemuramah oleh wartawan  dengan bongkaknya menyatakan kenapa dia perlu meminta maaf. Pada beliau dia tidak perlu meminta maaf pada kenyataan tersebut. Ia hanya perkataan biasa sahaja. 

Apa yang peliknya, jika dia rasa tidak bersalah kenapa memadam twit asal "Adios Harun Din. Let there be peace” dan tukar kepada "Received a personal call a while ago. So…Farewell. Let there be peace.” Apa yang lebih kelakar menuduh orang lain membuat kerja photoshop. 

Apa Jeff Ooi ingat ini zaman rakyat boleh diperbodoh-bodohkan lagi? 

Lebih menarik apabila Setiausaha Agung DAP (Yang masih tidak sah) Lim Guan Eng melahirkan rasa kesal terhadap kenyataan tidak bertamadun Jeff Oii tersebut.

"Saya ingin memaklumkan bahawa Saudara Jeff telah memadamkan perkongsian Twitter terbabit. Saya juga ingin melahirkan rasa kesal terhadap ahli keluarga sekiranya tersinggung dengan apa yang berlaku berkaitan tweet Saudara Jeff kerana ini tidak mewakili pendirian parti," Kata Guan Eng. 



No comments:

Post a Comment