Thursday, July 14, 2016

TAHU TAK BAS GO KL PERCUMA ?




Benarkah ada bas free kat bandaraya Kuala Lumpur ? Sehingga hari ini ramai warga kota masih tidak menyedari bahawa ada bas percuma di Kuala Lumpur. 

Bas percuma GO-KL diwujudkan bagi mempertingkatkan pengangkutan awam di Kuala Lumpur. Bas GO-KL diletakkan di bawah selian Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) menerusi Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA). 

Bas GO-KL amat membantu rakyat yang mengunakan perkhidmatan awam berjimat. Ada pengguna yang dapat berjimat sehingga 80 peratus dari perbelanjaan biasa. Itu sudah cukup banyak dan cukup dapat membantu rakyat berjimat.

Sejak Oktober 2014, beberapa penambahbaikan telah dilakukan  bagi laluan Bas GO-KL bagi meningkatkan lagi kadar penggunaan perkhidmatan di tahap maksimum. Bas GO_KL lebih menumpukan kepada laluan yang menjadi tumpuan orang ramai dan menghentikan operasi yang kurang mendapat sambutan pengguna. Penambahbakan ini bagi memaksimumkan lagi utiliti perkhidmatannya. 

Kebanyakan pelancong mengunakan bas ini kerana tertarik  kerana laluannya lebih tertumpu pada lokasi-lokasi penting seperti tempat pelancongan dan tempat tumpuan membeli-belah.
Bas GO-KL menjadi pilihan mereka kerana ia lebih menjimatkan kos perjalanan mereka.


Erica, yang telah mengunjungi Malaysia lebih 10 kali sejak tiga tahun lalu sememangnya memuji perkhidmatan bas percuma GOKL; yang merupakan salah satu sebab utama beliau memilih untuk ke negara ini.


“Sebab itu saya pilih Kuala Lumpur. Saya dapat jimat kos percutian. Sejak berhenti kerja sebagai senior eksekutif di Syarikat Nestle di Ecuador, saya memilih menjadi pengembara. Kuala Lumpur merupakan satu destinasi wajib dan saya sebagai pelancong mudah memahami perkhidmatan GO-KL ini.


Antara lokasi-lokasi  menarik yang dilalui oleh Bas GO-KL ialah China Town, Menara KL,  dan Menara Berkembar Petronas. Bas ini juga menyediakan kemudahan wifi dan mesra OKU.

Kekerapan bas ini pada waktu puncak ialah 5 minit dan pada waktu-waktu baisa 15 minit. Walaupun mendapat sedikit bantahan daripada pemandu teksi, kerajaan tetap meneruskan juga perkhidmatan bas ini kerana ia banyak membantu rakyat menjimatkan kos dan meningkatkan lagi pelancong asing datang ke Malaysia.

Gambar dibawah menunjukkan lokasi laluan Bas GO-KL.





No comments:

Post a Comment