Tuesday, April 5, 2016

PLKN TANGKIS FITNAH DAP



Saya faham dan ramai lagi yang faham bahawa DAP sekarang menghadapi krisis kemerosotan keyakinan rakyat apabila Setiausaha Agung mereka yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang berhadapan dengan skandal Banglo dan juga tanah di Sungai Manggis.

Namun begitu cubaan beberapa pemimpin mereka cuba mengalihkan isu besar ini dengan mencari salah kerajaan adalah amat tidak bijak dan boleh dianggap cubaan memperbodohkan rakyat.  Selesaikanlah dahulu kain yang koyak tu, tak usahlah sibuk hal-hal lain.

Inilah yang cuba dilakukan oleh Ahli Parlimen DAP Serdang, Ong Kian Ming. Kononnya RM405 juta telah dibelanjakan oleh kerajaan untuk PerPLKN pada tahun 2015 walaupun program tersebut telah dihentikan sementara selama setahun. Inilah yang dikatakan Ahli Parlimen Cap Sardin, "study" laa dulu sebelum nak balun pun. Ini bukanlah caranya seorang ahli parlimen berfungsi. 

Beliau mempersoalkan perbelanjaan kerajaan terhadap program PLKN sejak 2004 termasuklah RM405 juta yang dikatakan dibazirkan kerana tiada program dijalankan pada tahun 2015. 

Sebenarnya perbelanjaan asal PLKN bagi 2015 adalah 697.8 juta, dari perbelanjaan tersebut ada kos-kos tetap yang perlu kerajaan bayar antaranya beberapa kontrak dan komitmen yang telah dibuat sebelum pengumuman penangguhan tersebut dibuat.  

Kian Ming sewajarnya tahu perbelanjaan seperti kos pembayaran gaji kakitangan tetap dan kontrak termasuk jurulatih sepanjang penanguhan PLKN perlu dibayar oleh kerajaan. Ini juga termasuk perlaksanaan makmal tranformasi PLKN dan juga perlaksanaan Projek Rintis. Setelah semua kos ini diambil kira kerajaan telah dapat menjimatkan kos sebanyak RM289.5 juta.  

Persoalan yang ditimbulkan oleh Kian Ming nampak tidak cerdik apatah lagi dicedok pula oleh page pro pembangkang Suara Rakyat yang menyebarkannya dalam media sosial dengan bertujuan untuk menimbulkan keraguan rakyat terhadap perngurusan kewangan negara. 

Sepatutnya Kian Ming berasa malu dengan pendedahan ini dan meminta maaf kepada kerajaan dan PLKN kerana tuduhan melulu dan tidak berasas. Jika dia merujuk kepada jadual yang disebarkannya, disitu sendiri telah menunjukkan penjimatan yang telah dibuat oleh kerajaan. 

Kerajaan dan PLKN patut mengenakan tindakan undang-undang terhadap penfitnah seperti mereka kerana sejak mutakhir ini mereka semakin galak membuat fitnah tanpa rasa bersalah.  Sudah sampai masanya  kerajaan bertindak tegas terhadap ahli parlimen pembangkang yang sesuka hati menyebarkan fitnah memburukkan kerajaan.   



   

  










No comments:

Post a Comment