Friday, November 27, 2015

PEMBANGKANG HILANG KEWARASAN, PEROLEHAN FGV MAKIN MENINGKAT




Kelapa sawit merupakan satu perniagaan yang bersifat jangka panjang yang mempunyai kitaran naik dan turun. Oleh itu apabila berlaku kejatuhan harga Minyak Sawit Mentah (MSM) dan kenaikan caj nilai saksama (LLA) dan tukaran matawang asing mengalami kerugian ianya antara sebab berlakunya dorongan kepada penurunan bagi keuntungan selepas cukai. 

Datuk Mohd. Emir Mavani Abdullah, Presiden dan Ketua Pengawai Eksekutif Kumpulan menyatakan, harga MSM telah memberi kesan kepada semua pemain industri termasuklah FGV apabila harga komoditi tersebut jatuh ke paras terendah dalam tempoh enam tahun pada Ogos lalu.

Oleh itu Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGV)  mengunjurkan harga minyak sawit mentah bakal didagangkan antara sekitar RM2,300 hingga RM2,400 per tan metrik pada suku pertama 2016. 

Keuntungan selepas cukai kumpulan juga terkesan dengan berlaku sedikit penurunan dari RM22.99 juta kepda RM20.19 juta bagi suku ketiga 2015 berbanding tempoh yang sama tahun lepas. 

Jika kita bandingkan dalam tempoh yang sama pada tahun 2014, harga MSM turun 12 peratus kepada RM2,279 per tan metrik daripada RM2,584 perolehan tahun ke tahun merosot sebanyak 20 peratus daripada RM3,73 bilion.


Berbeza pula dalam tempoh sembilan bulan tahun ini, FGV merekodkan keuntungan sebanyak RM152.9 juta keuntungan selepas cukai. Manakala bagi tahun kewangan berakhir 30 September 2015, FGV berjaya mencatat peningkatan perolehan iaitu sebanyak RM4.5 bilion, meningkat 13.8 peratus berbanding suku sama pada tahun lalu. 

Hasil dari sokongan jualan MSM pihak luar yang lebih tinggi, membolehkan perolehan naik dalam tempoh sembilan bulan tahun ini yang mana meyaksikan kenaikan RM11.4 bilion daripada RM11.34 bilion. 

Saya yakin dengan data-data dan angka-angka yang  saya nyatakan diatas akan menimbulkan reaksi yang kurang senang dari pihak pembangkang yang selama ini sering menyerang Felda dengan fitnah-fitnah mereka.








No comments:

Post a Comment