Sunday, November 29, 2015

MALAYSIA TERUS DIYAKINI SEBAGAI AHLI MAJLIS IMO BAGI PENGGAL 2016 -2017





TAHNIAH MALAYSIA !   TAHNIAH DATUK SERI LIOW !

Sekali lagi Malaysia berjaya mengekalkan kerusi anggota majlis Pertubuhan Maritim Antarabangsa (IMO) bagi penggal 2016 ~ 2017. Malaysia dipilih semula untuk kali ke enam berturut-turut. 

Dalam perhimpunan IMO ke 29 yang dijalankan di ibu pejabatnya London, United Kingdom Malaysia telah dipilih sekali lagi mengekalkan kerusi tersebut buat kali ke enam.

Pemilihan ini membuktikan peranan Malaysia amat dihargai dan diyakini oleh rakan anggota dalam Pertubuhan Maritim Antarabangsa. 

Bagi Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, pemilihan ini mengambarkan dunia mengiktiraf peranan Malaysia dalam perkapalan antarabangsa terutama dalam IMO.

Datuk Liow berkata," Malaysia sebagai sebuah negara maritim yang mana pengangkutan laut sebagai salah satu kepentingan utama negara amat komited untuk mengambil bahagian secara aktif dalam IMO. Kita mempunyai beberapa pelabuhan yang bertaraf dunia yang terlibat dalam  perdagangan antarabangsa yang berpengalaman mengendalikan lebih 500 juta tan kargo.

Pada masa ini Malaysia telah tersenarai antara 30 negara teratas dari segi armada perkapalan antarabangsa dengan muatan 7.16 juta tan melibatkan lebih 50,000 pelaut. Bahkan dua dari dari pelabuhan Malaysia tersenarai antara 20 pelabuhan paling sibuk didunia. 

Bagi saya mungkin peranan penting Malaysia diperairan selat Melaka salah satu sebab kenapa Malaysia diberi peranan penting dalam Majlis Pertubuhan Maritim Antarabangsa (IMO).

Selat Melaka merupakan perairan penting bagi laluan kapal antarabangsa yang paling sibuk dalam dunia. Diangarkan lebih 25 peratus daripada perdagangan dunia melalui perairan Selat Melaka  yang mana melibatkan 80,000 buah kapal setiap tahun. 





No comments:

Post a Comment