Wednesday, November 18, 2015

PEMANDU TEKSI DIPERDAYA OLEH MEREKA YANG BERKEPENTINGAN




Ada pemandu-pemandu teksi dibohongi oleh pihak-pihak tertentu yang kononnya Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid Albar membenarkan pemilik kenderaan persendirian (kereta sapu) beroperasi tanpa permit. Pekara ini diceritakan sendiri oleh pemandu teksi kepada isteri saya ketika dia mengunakan perkhimatan awam tersebut untuk ke hospital.
INI SATU FITNAH DAN PENBOHONGAN. Tidak logik dan tidak masuk akal langsung, mana mungkin pekara seperti ini kerajaan benarkan ? Selain tidak ada permit, penumpang tidak dilindungi insurans.

Sebenarnya Penggunaan kenderaan persendirian bagi tujuan mengambil penumpang berbayar adalah satu kesalahan di bawah Akta Pengangkutan Awam Darat, 2010. Secara umumnya aplikasi seperti Uber, GrabCar atau seumpamanya tidak menyalahi undang-undang.
Namun sekiranya seseorang pemandu Uber/Grabcar/seumpamanya atau pengendali perkhidmatan menggunakan kenderaan persendirian atau kenderaan yang didaftarkan bagi kegunaan sewa-dan-pandu, maka ianya salah di sisi undang-undang.
Penggunaan kenderaan limosin yang berdaftar pun akan tetap menyalahi undang-undang sekiranya ia digunakan bagi tujuan yang melanggar syarat lesen.
Sesiapa pun yang mejalankan perkhidmatan yang ditempah melalui aplikasi Uber dan seumpamanya jika didapati bahawa pemandunya tidak mempunyai lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV) ia merupakan satu kesalahan bawah Akta Pengangkutan Jalanraya, 1987. Kenderaan persendirian yang digunakan Uber juga tidak dilindungi di bawah insurans kenderaan perniagaan dan tidak melalui ujian keselamatan Puspakom (diwajibkan dua kali setahun).
Sebenarnya SPAD telah berulang kali menasihati pemandu dan mereka yang berniat menjadi pengendali Uber atau aplikasi seumpamanya bahawa mana-mana perkhidmatan kenderaan yang digunakan sebagai teksi yang mengambil bayaran daripada orang awam, perlu mematuhi undang-undang sepertimana di dalam Akta Pengangkutan Awam Darat, 2010.
Ini bermaksud pemandu mesti mempunyai lesen PSV dan kenderaan yang digunakan juga mesti dilesenkan oleh SPAD bersama dengan perlindungan insurans bagi penumpang yang berbayar. Sekiranya mereka gagal mematuhi keperluan-keperluan tersebut, pemandu menanggung risiko dimana kenderaannya boleh disita oleh penguatkuasa SPAD semasa operasi dijalankan.

Disamping itu, mereka juga boleh dikenakan denda dan/atau hukuman penjara seperti di dalam Akta Pengangkutan Awam Darat, 2010. SPAD telah pada masa ini membawa 25 kes seumpama ini ke mahkamah.
Sesiapa yang mahu memberikan perkhidmatan teksi menggunakan Uber atau aplikasi seumpamanya mesti mematuhi kesemua undang-undang di Malaysia. Sebagai agensi penguatkuasaan bagi pengangkutan awam darat Malaysia, kami mementingkan pematuhan undang-undang, peraturan dan syarat-syarat.
Adalah tidak benar SPAD tidak mengambil tindakan undang-undang, SPAD tetap mengambil tindakan di atas pelanggaran undang-undang berkaitan Uber, GrabCar dan perkhidmatan melalui aplikasi seumpanya.

No comments:

Post a Comment