Tuesday, February 3, 2015

BULI 2 - The Return Of Bully - Nik Abduh

Selepas 25 tahun PAS Kelantan mentadbir negeri dengan pelbagai teladan mulia, KM Penang kejutkan rakyat Kelantan, "MB tak tahu buat kerja."
Sebabnya satu, apa MB Kelantan buat saat hadapi banjir paling teruk di Kelantan sejak hampir 100 tahun?
(Prof Dato Dr yang incharge ayahanda di HUSM kini beritahu saya, HUSM Kubang Kerian dibina tapaknya oleh kajian kepakaran dari US yang mengambil kira aras banjir besar 1927)
Definasi baru demokrasi tegar KM Penang kini ialah kalau gagal hadapi banjir besar, tiada nilai mentadbir bersih rasuah. You are fired!
Contoh teladan "tahu dan boleh buat kerja' ialah kerajaan kena taburkan wang kepada NGOs dan yayasan-yayasan jenis Darul Dinar wal Dirham sebagaimana KM Penang buat di Kelantan.
(Kerajaan negeri Selangor nampaknya tak advance langsung. Kerja streotaip, stail lama. Awat pergi jumpa MB yang tak tahu buat kerja?)
ii
Saya bersyukur MB Kelantan meneruskan watak rendah diri sebagaimana ayahanda bekas MB.
Hasilnya PM Malaysia umumkan akan bina semula lebih 2000 buah rumah yang ranap akibat banjir. Pastinya ia rekod negara, kali pertama kerajaan bina rumah yang ranap akibat banjir.
Bayangkan jika MB Kelantan ambil resmi KM Penang.. berbongkak.. 'Saya tahu buat kerja.' Apa PM akan respon?
Hasilnya juga, puluhan juta ringgit berbentuk bantuan banjir tiba di Kelantan daripada seluruh rakyat Malaysia yang bersimpati dengan bala yang menimpa. Pastinya ia rekod baru negara, jalan raya Kelantan 'macet' dengan kenderaan sukarelawan dari seluruh negara!
Bayangkan jika Kelantan ditadbir oleh MB kaya, boleh buat kerja dan bongkak. Adakah Allah akan gerakkan hati seluruh rakyat Malaysia untuk berhabisan wang membantu?
(Saya dimaklumkan antara yang menghabiskan beribu-ribu wang demi bantu Kelantan ialah tauke-tauke arak di Lembah Kelang!.. walaupun mereka tahu arak dihadkan di Kelantan. Hati mereka dibuka oleh arak atau Allah??)
Untuk menyempurnakan pentadbiran demokrasi tegar versi KM Penang, sudi kiranya saya cadangkan tambahan ketiga dan keempat;
1) Bebas rasuah
2) Boleh buat kerja
3) Berlidah sederhana
4) Jangan lupa 'Umar bin Abdul Aziz' tu..
.

No comments:

Post a Comment