Thursday, September 12, 2013

Perdana Menteri Jumpa Cuepacs dan Angkasa, Janji Kaji Semula Syarat Bank Negara Atas Pinjaman Peribadi

PUTRAJAYA 11 Sept. – Perdana Menteri menyatakan komitmen penuhnya untuk mengkaji balik arahan Bank Negara Malaysia (BNM) yang mengehadkan tempoh maksimum pembayaran balik pinjaman peribadi kepada 10 tahun dalam tempoh terdekat.

Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Menteri Kewangan menyatakan demikian dalam pertemuan lebih sejam dengan Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) dan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) di sini hari ini.

Menurut Presiden Angkasa, Datuk Abdul Fattah Abdullah, Perdana Menteri bukan hanya memberi respons yang positif berhubung kebimbangan pihaknya terhadap arahan BNM itu tetapi berjanji untuk berbincang dengan institusi tersebut.

”Beliau juga ada menyebut untuk menyelesaikan isu itu dalam masa terdekat ini,” katanya kepada pemberita selepas pertemuan tersebut.

Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman turut hadir dalam pertemuan tersebut.

Pada 5 Julai lalu, BNM menetapkan tempoh pinjaman peribadi maksimum dihadkan selama 10 tahun, manakala pinjaman pembelian rumah 35 tahun.

Sebelum ini, kedua-dua pertubuhan terbabit melahirkan kekesalan terhadap BNM kerana tidak berbincang dengan pihaknya sebelum mengeluarkan pekeliling tersebut.

Mengulas lanjut, Abdul Fattah berkata, dalam pertemuan itu, pihak beliau dan CUEPACS mencadangkan supaya tempoh pinjaman tersebut dilanjutkan sekurang-kurangnya sehingga 15 tahun.

Beliau berkata, cadangan itu sesuai dengan kemampuan penjawat awam untuk membuat bayaran balik pinjaman, khususnya yang berpendapatan RM5,000 ke bawah.

Malah katanya, cadangan tersebut akan turut membolehkan 389 buah koperasi kredit untuk kekal berdaya saing kerana sebahagian besar aktiviti perniagaan mereka adalah memberi pinjaman peribadi kepada penjawat awam yang layak.

”Kami berharap agar isu tersebut dapat diselesaikan sebelum pembentangan Bajet 2014 pada Oktober ini tetapi kalau diumumkan dalam bajet itu, mungkin sebagai hadiah kepada penjawat awam,” katanya.

Sementara itu, Omar berkata, pihak beliau turut mencadangkan agar kerajaan mengurangkan kadar faedah bagi pinjaman perumahan kakitangan kerajaan daripada empat peratus kepada satu peratus.

”Cadangan itu sesuai memandangkan harga rumah masa kini telah melebihi RM150,000 sebuah,” katanya.

Lagi disini : http://www.mykmu.net/?p=34826

LIKE Mykmu.net
 — with Asmah Karamin AskaraDulu Kini Dan SelamanyaPengundi Muda 

No comments:

Post a Comment