Friday, August 2, 2013

Sukarkah memohon maaf?


Sudah menjadi rutin setiap pagi raya sama ada sebelum atau selepas menunaikan sembahyang sunat Aidilfitri, satu keluarga berkumpul di ruang tamu untuk mengambil giliran bermaafan antara satu sama lain.

Dimulai dengan yang lebih tua seperti datuk dan nenek atau ibu dan ayah, anak-anak beratur untuk menghulurkan tangan bersalaman dengan mereka bagi memohon maaf atas kesilapan yang dilakukan selama ini.
Pada saat itu bermulalah adegan air mata walaupun pada peringkat permulaan semuanya seperti segan silu untuk mengeluarkan suara meminta maaf daripada ahli keluarga.

Ironinya, perkara mulia ini boleh dikatakan hanya berlaku pada Syawal ketika semua umat Islam menyambut Aidilfitri.

Perbuatan memohon serta memberi kemaafan sememangnya satu amalan yang mulia di sisi syarak. Oleh itu, ia sewajarnya bukan saja diamalkan pada hari raya saja malah sebaiknya pada setiap hari.

Justeru, sewajarnya untuk kita membincangkan bagaimana untuk menjadi seorang yang pemaaf secara hakiki ketika kehangatan sambutan Aidilfitri semakin terasa.

Lumrah manusia, adakalanya kita berasa sukar untuk memaafkan orang yang pernah melakukan kesilapan terhadap diri ini malah menyimpan dendam begitu lama sehingga menjejaskan hubungan dengan pihak berkenaan.

Erti memberi kemaafan apabila seseorang itu mampu untuk membalas kejahatan yang dilakukan terhadapnya atau menuntut sesuatu daripada mereka yang melakukan kesalahan namun dia tidak melakukannya malah dia memaafkannya secara ikhlas demi mengharapkan keredaan Tuhan.

Sikap pemaaf atau mudah memaafkan orang lain suatu akhlak yang mulia lagi terpuji dan ia tergolong dalam amalan yang amat digalakkan pelaksanaannya oleh Allah.

Terdapat beberapa kualiti yang perlu disematkan di dalam diri masing-masing sebelum dapat menjadi seorang yang pemaaf. Tanpa ciri-ciri berkenaan, tentu sekali amat sukar bagi sesiapa juga untuk memaafkan mahupun melupakan kesalahan orang terhadap dirinya.

Berikut antara ciri-ciri yang perlu ada dalam diri bagi membantu individu dekat dengan sifat pemaaf.

No comments:

Post a Comment