Thursday, July 18, 2013

KHASIAT SERAI

Khasiat Serai Menurut Dr Hamid Arshat:

“Serai mengandungi satu bahan Citral yang anti kanser.2-3 batang serai direbus dalam satu liter air,sejukkan dan minum setiap hari selama seminggu sebelum chemotherapy.Citral membantu tindakan chemo”.
Antara Lain Khasiat Serai Ialah:
-Anti-Oksidan
Kajian terbaru dari ‘Food and Nutrition Research Institue’ dari Jabatan Sains dan Teknologi (DOST) menyatakan setiap 100 grams serai yang direbus mengandungi lebih dari 24.205 micrograms beta karotin.Beta Karotin merupakan salah satu komponan anti oksidan yang kuat dan mampu mencegah kanser.
-Menstabilkan Tekanan Darah Dan Kolestrol
Ahli akademik di ‘Department of Nutritional Sciences’ dari University of Wisconsin telah melakukan kajian pada 22 orang peserta yang mempunyai masalah kolestrol yang tinggi. Setiap peserta dikehendaki mengambil 140 mg kapsul pati serai setiap hari.Kesannya,purata peserta telah berjaya menurunkan kadar kolestrol dari 310 ke 294.Selepas 3bulan,kebanyakan peserta rata-rata dapat menurunkan kadar kolestrol sebanyak 38 mata.
-Membantu Masalah Sembelit
Membantu membuang toksin dari badan dengan membersihkan pankreas,hati,buah pinggang,dan saluran darah.Memudahkan pembuangan air besar dan melancarkan sistem pencernaan badan.

-Anti-Bakteria Dan Anti-Kulat
Serai mempunyai komponen anti-bakteria dan anti-kulat.Kebanyakan suri rumah menggunakan serai di dalam masakan untuk melegakan batuk dan demam.
-Angin Di Dalam Perut
Minuman serai dan minyak serai sangat mujarab untuk merawat angin dalam perut.
-Ikhtiar Rawatan Gout Dan Sakit Sendi
-Mengatasi masalah sakit semasa menstruasi (haid)

No comments:

Post a Comment