Sunday, September 10, 2017

APA SEBAB KIT SIANG SAYANGKAN TUN MAHATHIR ?

Pelik sungguh kalau kita tengok kasih sayang antara Kit Siang dan Tun Mahathir, macam kawan lama sehati dan sejiwa. Padahal semasa Tun Mahathir jadi Perdana Menteri, Lim Kit Siang lah orang yang paling membencinya dan menjadi musuhnya nombor satu. 




Berkurun lamanya DAP menentang Tun Mahathir, bukan sehari dua. Kebencian mereka kepada Tun Mahathir sejak belum dia diangkat menjadi Perdana Menteri lagi. Alih-alih tiba-tiba mereka begitu sayang kepada Tun Mahathir, terutama Penasihat DAP Lim Kit Siang. Apa sebenarnya yang mereka mahu dari Tun Mahathir ? 

Sudah tentulah mereka tak pernah percaya kepada Tun Mahathir, semasa dia menjawat sebagai Perdana Menteri pun mereka tak pernah menyokongnya, apatah lagi selepas dia tak ada apa-apa jawatan, lagilah tak ada HARAPAN. 

Sebenarnya seperti mana yang Tun Mahathir pernah ceritakan dahulu, masing-masing berniat untuk menipu satu sama lain. Lim Kit Siang berharap boleh menipu Tun Mahathir dan meletakkan parti DAP dan anaknya di tempat yang tinggi. Begitu juga Tun Mahathir , berniat untuk menipu parti DAP dan mahukan anaknya juga berada di heiraki yang tertinggi. 

Mereka berhasrat untuk memecahkan undi orang Melayu. Jika tidak dapat ke DAP undi Melayu pergi ke parti BERSATU. Dengan itu undi untuk UMNO akan berkurang dan DAP kekal atau mendapat lebih undi. Itulah perancangan mereka yang tidak perlu disembunyikan lagi. Tak ada apa-apa yang boleh disembunyikan pun. Melainkan jika orang Melayu buta hati tidak dapat melihat permaianan politik dari dua politikus usang yang menunggu masa untuk gugur. 

Selama 22 tahun Tun Mahathir jadi Perdana Menteri tidak pernah sekali pun Lim kit Siang merestui segala keputusan kerajaan, oleh itu tidak mungkin selepas bersara Lim Kit Siang akan bersetuju atau mengikut saja kata-kata Tun Mahathir.  Lepas habis PRU ke 14 nanti percayalah Lim Kit Siang akan biarkan Tun Mahathir terkontang kanting dengan parti cap ayamnya. 

No comments:

Post a Comment