Wednesday, July 26, 2017

PROJEK MRT - KRONI NAJIB KAYA RAYA




MRT PROJEK KRONI NAJIB

Ya ! Tidak dinafikan lagi, MRT merupakan satu lagi projek kroni Perdana Menteri, Dato Sri Najib Tun Razak. Seperti mana DS Najib menggunakan BR1M untuk memberi wang kepada kroni-kroninya begitu jugalah projek MRT ini.

Hari pertama sahaja hampir 100,000 ribu orang kroni DS Najib menggunakan MRT dengan diskaun 50 peratus. Ini jelas menunjukkan kenapa Najib hendak projek ini siap lebih awal dari jadual sebenar. Lain tak bukan adalah kerana ingin memudahkan kroni-kroninya dapat ulang alik pergi kerja dengan mudah.

Jika dibandingkan dengan Tun Mahathir ketika syarikat milik TS Ananda Krishnan menjual tapak lumba kuda kepada Petronas untuk tapak projek KLCC dengan harga RM600 juta. Itu dinamakan projek Rakyat, sebab ramai rakyat dapat melihat dengan megahnya betapa tinggi dan gahnya KLCC.


Harap Tun Mahathir pun tak lupa yang beliau perah menggunakan wang Petronas untuk membeli tanah Selangor Tuft Club (STC) sebagai tapak pembinaan KLCC. Pembelian tanah STC oleh Petronas terpaksa melalui syarikat Seri Kuda Sdn Bhd yang bertindak sebagai 'Brokerage Company' yang mengaut keuntungan yang terlampau tinggi. Bayangkan, 26 tahun yang lalu tanah STC dibeli oleh Seri Kuda Sdn Bhd dengan nilai RM26.20 sekaki persegi. Beberapa bulan kemudian, tanah tersebut dijual kepada Petronas dengan nilai 214.40 sekaki persegi!!!.

Fuhhh...gila, berapa kali ganda. Tapi tak apa, sebab Tun Mahathir bina KLCC untuk rakyat miskin datang bergambar dan melangut tengok betapa hebatnya antara bangunan tertinggi di dunia.

Kaki Bakar Line