Friday, April 28, 2017

ISU TRW, MARA, UNIKL - TAN SRI ANNUAR JAWAB







 “Saya tidak pernah mengelu­arkan sebarang arahan atau me­maksa mana-mana syarikat un­tuk membeli pakej berkenaan terma­suk PMB dan UniKL."

Jelas Tan Sri Annuar Musa dalam keterangannya kepada Jawatankuasa Audit Dalaman Majlis Amanah Rakyat (MARA) berhubung isu tuduhan penyelewengan pengiklanan untuk pasukan bolasepak Kelantan. 



Beliau yang ketika ini dinasihatkan untuk bercuti sementara daripada tugas sebagai Pengerusi Mara dan Pe­la­buran Mara Berhad  (PMB) menegaskan yang beliau tidak terlibat langsung dalam run­dingan pembelian pakej komer­sial atau iklan membabitkan PMB dan Universiti Kuala Lumpur (UniKL) untuk pasukan bola se­pak Kelantan, The Red Warriors (TRW).


Tan Sri Annuar menjelaskan, sejak dari 2008 lagi TRW merupakan satu-satunya pasukan bola sepak yang tidak mengamalkan konsep penajaan dan menggunakan dana hasil daripada pembelian pakej komersial yang membo­leh­kan logo mana-mana syarikat­ terlibat diletakkan pada jersi mengikut kedudukan dikehendaki.


Sudah menjadi kelaziman pengiklan yang ingin memasarkan produk dan jenama mereka pada jersi pasukan TRW perlu membayar dalam jumlah-jumlah tertentu mengikut syarat dan terma yang telah ditetapkan oleh TRW. 


Oleh kerana TRW tidak menggunakan konsep CSR  seperti pasukan bolasepak yang lain ,tetapi menawarkan pakej kormesial yang lebih menguntungkan. Setiap tahun ramai penaja berusaha untuk meletakkan iklan mereka pada jersi TRW. Sinar Harian antara syarikat yang menaja TRW selama 7 tahun. 

Isunya adakah berlakunya salahlaku atau penyelewengan di mana-mana dalam isu berkaitan penajaan ? Keduanya adakah berlakunya Conflict of interest dalam membuat keputusan soal penajaan ? 

Ada pihak-pihak tertentu cuba mengambarkan seolah-olah MARA yang rugi kononnya TSAM menggunakan kuasanya. Padahal harga tajaan atau harga pakej komersial adalah open market. Tiap-tahun banyak syarikat berebut-rebut nak meletakan iklan di jersi TRW. Tidak pernah ada syarikat yang dapat dua tempat dengan harga RM200 ribu. Sebenarnya MARA yang lebih dapat untung dari syarikat lain. 

Hatta kementerian pelancongan nak letak "Visit Malaysia" pun kena bayar RM sejuta. Azizan Osman dot com bayar setengah juta, Syarikat Adabi bayar setengah juta, syarikat-syarikat Telco bayar dua juta. Belum pernah dalam tempoh 10 tahun ini ada syarikat yang membeli pakej kormesial TRW dengan harga RM200 ribu  seperti yang MARA dapat untuk  dua tempat dalam jersi untuk sepanjang tahun. 

Itu pun bukan dua tempat iklan di baju TRW sahaja,kerana bersama itu ada pakej iklan lain sepanjang tahun contoh iklan LED disekeliling stadium sepanjang tahun, dapat apperance players dan pelancaran jersi pun dibuat di MARA.

Jelas yang mendapat keuntungan disini adalah MARA, bukannya TRW. Gambaran yang dibuat oleh orang-orang tertentu adalah sebaliknya. Entahlah apa matlamat mereka sebenarnya, mungkin ada salahfaham atau sebab-sebab tertentu....

Dalam isu hal UniKL, mereka mempunyai polisi tersendiri dalam perkara terutama dalam hal penajaan, promosi, pemasaran dan lain-lain lagi.  UniKL mempunyai peruntukan khas untuk tujuan seperti itu jadi tidak timbul isu mengunakan biasiswa atau tajaan. Dalam kes UniKL dengan TRW, tempat iklan mereka pada asalnya berharga RM1 juta, setelah berunding dengan panjang lebar, UniKL hanya dikenakan separuh saja dari bayaran tersebut iaitu RM500 ribu sahaja. Ini merupakan satu situasi menang-menang bagi kedua-dua pihak. 

Apa yang menjadi isu atau  ialah apabila MARA mendapat dua tempat untuk meletakan iklan dengan harga yang murah iaiatu RM200 ribu bagi tempoh setahun. Inilah yang cuba dijadikan isu oleh pihak-pihak tertentu bagi menunjukkan berlaku salahlaku campurtangan pihak-pihak yang ada kepentingan.

Semua orang sedia maklum bahawa Tan Sri Annuar adalah Pengerusi Pelaburan Mara Berhad (PMB), pernah menjadi Presiden KAFA, dan kedudukannya di UniKL hanyalah Pro Canselor UniKL yang hanya menyampaikan ijazah kepada graduan setahun sekali tidak ada langsung kuasa esekutif yang membolehkannya membuat keputusan. Jika dirujuk kembali isu iklan MARA RM200 ribu yang terdapat di jersi TRW ianya bukan urusan ahli lembaga pengarah sebaliknya hanya diperingkat pengurusan. 






 


No comments:

Post a Comment