Monday, December 19, 2016

BELT AND ROAD TARIK MINAT PELABUR




Jelas sekali manfaat kejayaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membawa pulang pelaburan bernilai RM114 dari hasil lawatan ke China baru-baru ini. 

Hasilnya MCA berjaya dalam usaha dan inisiatif menandatagani deklarasi program Belt and Road antara Malaysia dan China. Sudah tentu kejayaan ini akan menarik minat pelabur asing serta membuka ruang dan peluang perniagaan sekali gus menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara. 

Deklarasi ini melambangkan satu tanda usahasama serta sokongan terhadap persahabatan erat antara dua negara. 

Kerajaan China dilihat begitu komitmen serta memberi tumpuan yang serius kepada program Belt and Road. Selain itu terdapat lebih 65 buah negara menyertai program tersebut termasuk Malaysia yang mana secara tidak langsung membuka peluang kepada negara-negara itu untuk melabur di negara Malaysia. 

Liow yakin dengan inisiatif ini, ianya bakal memberi manfaat kepada ekonomi negara malah menjadi jambatan kepada Komuniti Ekonomi ASEAN (AEC). Menariknya 46 buah organisasi dan persatuan turut menandatangani deklarasi tersebut yang mana akan menghubungkan Malaysia - China melalui jalan darat dan laut. Ia satu kaedah dalam menceburi pasaran Asia dan Eropah. 

Belt and Road ini akan melibatkan pembinaan banyak lebuh raya, kereta api, jambatan dan infrastruktur lain - blok bangunan fizikal yang akan memudahkan perdagangan lebih besar tidak aliran hanya dengan jiran-jiran terdekat China, tetapi juga dengan tempat-tempat sejauh jauh seperti Eropah, Afrika dan Timur Tengah.

Majlis menandatangani deklarasi Belt and Road ini diadakan di Wisma MCA, turut hadir dalma majlis tersebut termasuklah Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Dr. Wee Ka Siong dan Duta China ke Malaysia, Dr. Huang Huikang. 


MCA turut melancarkan Pusat Belt and Road MCA (Mbrace) iaitu sebuah laman web yang bakal dijadikan platform untuk berkongsi maklumat, membantu komuniti usahawan tempatan dan penghubung kepada peluang perniagaan antara Malaysia dan China.

No comments:

Post a Comment