Wednesday, February 17, 2016

BAUKSIT: TANAH FELDA BUKIT GOH TERIMA KESAN NEGATIF



Yang dikejar tak dapat, yang dikendong entah kemana ia berciciran...., Apa lagi yang sesuai lagi untuk diperkatakan berkenaan perlombongan bauksit di Felda Bukit Goh, Kuantan Pahang. Mungkin ada yang tertanya-tanya, apa lagi masalah bauksit di Felda Bukit Goh, Kuantan ini ?

Masalah bauksit yang menjadi pencemaran alam sekitar dan ancaman kesihatan kepada penduduk setempat yang kini sedang diselesaikan oleh kerajaan telah masuk fasa kedua.

Kini kedengaran desas desus bahawa ada dikalangan peneroka ingin kembali menanam kelapa sawit selepas perlombongan bauksit berakhir. Namun apa yang menjadi persoalan, bolehkah kelapa sawit ditanam semula setelah kerakusan pengusaha bauksit meragut hasil dari Tanah Felda Bukit Goh.

Profesor Dr Maketaab Mohamed, Pensyarah di Fakuliti Kejuruteraan Kimia Universiti Teknologi Malaysia (UTM), mendedahkan bahawa tanaman kelapa sawit berkemungkinan besar tidak lagi boleh ditanam. Menurutnya akibat daripada perlombongan itu,  kawasan tanah tersebut telah menghasilkan sejenis logam berat yang dikenali sebagai KROMIUM TRIVALEN.

Pakar kimia menyifatkan logam ini sebagai racun yang boleh menganggu pertumbuhan pokok kelapa sawit. Bukan itu sahaja, ia juga dikatakan boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan manusia.

Walaupun kuantiti kromium trivalen masih terkawal,  namun jika ia terdedah dengan unsur-unsur lain disekeliling kemungkinan ia akan bertambah. Oleh itu kita perlu melihat kesannya dalam jangka panjang. Selain itu kesannya perlu dikawal dari sekarang sebelum ia memberi mudharat kepada rakyat.

Apa yang lebih membimbangkan merkuri yang dikesan dalam air sungai di sekitar kawasan perlombongan bauksit juga boleh membawa kesan kepada kepada kesihatan manusia.

Dr Maketab ketika menyampaikan hasil kajian dalam Farum Kajian Perlombongan Bauksit di Pahang, di Universiti Malaya semalam berkata, sungai yang tercemar dengan Merkuri  boleh menyebabkan timbulnya penyakit minamata yang boleh merosakkan fungsi otak.

Merkuri ini jka tidak diambil tindakan segera untuk membasminya, ia boleh meresap mendap dan dalam tempoh masa tertentu ia akan menjadi metil merkuri yang mana ia boleh memberi kesan kepada rantaian makanan penduduk sekitar kawasan tersebut.

Kadar pencemaran plumbum dan kromium dalam udara di Kuantan juga adalah tinggi. Ini disahkan oleh Prof Dr Jamal Hisham Hashim, Fellow Penyelidik Universiti
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu - Institut Antarabangsa Kesihatan Global (UNU-HGH) setelah membuat ujian kadar kualiti udara dengan mengukur habuk halus PM10.

Kadar kedua-dua logam berat semakin meningkat, jika tidak dibendung dan dikawal ia boleh menjadi punca kepada penyakit buah pinggang dan kanser. Indeks Pencemaran Udara (IPU) juga menunjukkan bacaan kualiti udara dikawasan tersebut melebihi 150 mikrogram per meter padu. Rekod Jabatan Alam Sekitar menunjukkan bacaan melebihi 101 dan kurang 200 adalah sebagai tidak sihat.

Pemuda Selempang Merah merasakan walaupun tindakkan kerajaan agak terlewat dalam isu bauksit ini tetapi jalan penyelesaiannya yang telah diambil akan memberi kesan yang positif jika semua pihak terutama mereka yang terlibat dengan perlombongan bauksit ini mematuhi moratorium yang telah dilaksanakan mengikut fasa yang telah ditetapkan.

Peneroka Felda sepatutnya rujuk kepada Felda terlebih dahulu sebelum membuat sesuatu keputusan. Selama ini Felda yang menjaga kepentingan peneroka, tidak mungkin Felda akan membuat sesuatu keputusan yang akan merugikan peneroka. Kerana kepentingan jangka pendek, peneroka bakal merasai kesannya dimasa akan datang.  

No comments:

Post a Comment