Sunday, December 13, 2015

LANDASAN BEKEMBAR ELEKTRIK GEMAS - JOHOR BAHARU DIBINA CHINA RAILWAY



Syarikat China Raiway dari China diyakini dapat menjalankan projek Landasan Bekermbar Gemas - Johor Bahru (JB) yang dijangka siap pada tahun 2020. 

Kerajaan percaya syarikat ini dapat mengalas tugas ini dan berharap projek ini dapat dijalankan secepat yang mungkin. 

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tion Lai berkata,  ketika ini landasan keretapi sepanjang 1,641 kilometer  46 peratus dari keseluruhan  landasan keretapi ini adalah landasan berkembar elektrik. Projek ini bakal melengkapkan keseluruhan rangkaian landasan berkembar elektrik dari Padang Besar.

Projek ini  akan bermula pada tahun hadapan yang mana kosnya dikatakan melibatkan RM7.13 bilion.  Kelajuan kereta api ini boleh mencapai kelajuan maksima 160 kilometer sejam, namun had operasi yang dibenarkan hanyalah 140 kilometer sejam.

Projek landasan sepanjang 197  kilometer dilengkapi dengan 11 stesen  ini bakal memberi manfaat kepada rakyat terutama penduduk di sekitar Gemas dan Johor Baharu.

Stesen yang dibangunkan akan  dibahagikan kepada 3 ketogeri iaitu Stesen Utama, Stesen Sekunder dan Stesen  Operasi. 

Stesen Operasi lebih menumpukan kepada operasi barang-barang di Segamat, Mengkibul dan Kulai, stesen Sekunder akan beroperasi di Labis, Begok, Paloh, Renggam, Layang, Kulai  manakala Stesen Utama pula akan beroperasi di Segamat, Keluang dan Kempas Baru.

Setiap setesen tersebut dianggarkan bernilai lebih daripada RM35 juta. Projek landasan berkembar yang dijangka siap 2020 akan beroperasi pada 2021.



     



No comments:

Post a Comment