Thursday, September 19, 2013

PANDANGAN AKTIVIS BELIA TERHADAP AGENDA MEMPERKASA EKONOMI MELAYU - Saiful Zaini Mohd Bokhari


#Memperkasakan Ekonomi Melayu

Saya amat terusik dgn kata2 DAP dan rakan2 yg sependirian dengannya menghentam dasar dasar seperti yg dibentangkan oleh Dato Seri Najibhari Sabtu yg lepas, yg kononnya bersifat rasis dan membelakangkan golongan lain.

Saya amat tidak bersetuju dgn pandangan yg negatif yg sebegitu rupa. Negara ini kaya dgn sumber dan peluang2 yg ada. Adalah lebih adil sekiranya kekayaan negara ini diNikmati dgn lebih Adil lagi. Sekiranya kite melihat rata2 yg mendominasikan ruang2 ekonomi adalah dari kalangan Peniaga Cina. 10 Yg terkaya di Malaysia adalah dari golongan cina. Apa nak lagi?

Orang Melayu bukan takut bersaing. Itu tidak timbul sama sekali. Tetapi apa yg berlaku banyak daripada ruang2 perniagaan sudah di warisi Peniaga Cina sudah sekian lama, bergenerasi lamanya. Ini sebenarnya membentuk "barrier to entry" untuk yg lain2 mencuba nasib. Saya malas sebab2 lain yg saya rasakan adalah persepsi..

Diakui juga org Cina adalah kuat bekerja dan itu mesti dijadikan tauladan yg baik utk org2 Melayu.

Pada saya, org yg rasis adalah org yg sudah kaya, kaut semua keuntungan, mendominasi segalanya... "tak ini semua Aku yg Punye" di negara ini dan masih tamak haloba......tanpa memikirkan kepentingan kaum2 yang lain.... itu adalah rasis yg PALING DAJAL...

Saya juga menyarankan akan ada langkah2 memberi peluang kepada Kaum India yg juga masih ketinggalan.

One wise man used to say "the world is big and wealthy enough to satisfy Ones' Needs, but not Enough to satisfy Ones' GREED..."

LETS ALL BE MORE CONSIDERATE MALAYSIAN.. SHALL WE..

No comments:

Post a Comment