Sunday, September 22, 2013

KAMI BANGSA PENGUASA DUNIA

KL, Kuala Lumpur. Aku tiba lagi di sini. Tatkala ini Malaysia baru selesai PRU13. KL masih panas. KL masih bergelora. KL masih bingung. Poster-poster parti politik masih belum ditanggal dan diturunkan. Perhimpunan dan perarakan membantah penyelewengan dalam PRU diadakan di merata sudut KL. Pakatan Rakyat gagal menguasai kerajaan pusat, hanya memenangi tiga buah negeri. Barisan Nasional kekal berkuasa walaupun dengan majoriti yang tipis.
GAMBAR SEBAGAI HIASAN

Berkenalan di facebook, ditugaskan menyasarkan tokoh-tokoh anak muda yang menyebelahi penentang kerajaan, dengan berpura-pura tertarik pada agama Islam, aku menemui profil kamu yang popular di facebook. Aku memperkenalkan diriku sebagai pengkaji budaya bangsa Melayu. Begitu mudah ia terjadi.

Kepada engkau, lelaki berwajah lonjong yang berlagak hero, selamat bertemu, aku sesungguhnya mahu saja katakan kepadamu tanpa berkias-kias: engkau bodoh, menjadi ulat-ulat perosak kepada agama, bangsa, dan tanahairmu sendiri.

Apabila engkau telah duduk dan meminta jus epal kepada pelayan restoran mamak, aku mengikutimu duduk dengan menundukkan sedikit tubuh. Ketika itu terasa angin kipas dinding menghala tepat ke arahku, angin sejuk masuk meraba-raba dadaku di balik baju T yang tipis. Rambutku terurai ditiup angin. Cuaca bulan Mei di luar panas. Kemudian aku menunduk lagi mencapai kotak rokok di hadapanmu. Kotak rokok itu terkuis jatuh ke lantai. Rantai salib berayun di dadaku. Aku tidak suka tubuhku diikat, ia seperti Jesus disalib, kerana itu aku tidak suka memakai coli.
Lirik matamu terpegun.

Asap rokok berpusaran di udara. Tewas bau parfumku. Apakah yang engkau lihat? Aku lihat engkau menarik nafas, dengan sedikit mencungap, mukamu kemerahan, dahimu berpeluh.

Aku pura-pura tak perasan lirik matamu memandang ke mana semasa aku mengangkat wajah selepas tunduk mengambil kotak rokok di lantai. Aku pura-pura tidak perasan walaupun aku tahu engkau memandang ke sini.

Di tanganmu buku Pedagogy of Oppression. Engkau lagi membelek-beleknya seperti kegelisahan. Apakah kembang bunga poppy yang engkau nampak pada halaman-halaman buku tersebut? Adakah lurah gunung? Adakah engkau membacanya? Adakah engkau memahaminya? Adakah engkau memetik sebahagian ayatnya, lalu menulis karangan lain tanpa maksud yang jelas? Kata-kata utopia yang tidak berpijak di alam nyata.

Dunia ini harus begini katamu, dan manusia itu harus begitu katamu, dan pelbagai lagi utopiamu. Aku kembali teringat kata-kata Vladimir Lenin: pemuda-pemudi yang rosak akhlak adalah pemberontak yang terbaik.
Sambil terus rakus merokok, mulutmu tak berhenti membebel, mencela kezaliman pemerintah negaramu. Korupsi, penyelewengan, kemewahan, maksiat, skandal seks, dan pembaziran. Seperti anak-anak muda lain, yang sebenarnya kekurangan kasih sayang dan perlukan perhatian, engkau berkhayal menjadi pejuang-pemberontak seperti Jose Rizal atau Che Guevara. Aku faham itu.

Lagakmu seperti seorang yang berjiwa kecamuk. Di dalam facebook engkau agresif berdebat, di sini aku lihat engkau seperti kera sumbang. Suara terketar-ketar berkata seperti gelisah dan tidak dapat menyesuaikan diri dengan sekeliling. Dengan pakaian yang sengaja digayakan selekeh, The Beatles agaknya idolamu, engkau sebenarnya menghadapi krisis identiti.
"PRU yang penuh penipuan. Kami bukan saja menentang jentera parti pemerintah, tetapi menentang seluruh jentera kerajaan. Kami akan turun berarak ke jalan raya sesudah pilihanraya gagal dan dimanipulasi," rungutmu.

Aku diam, meneguk air. Mencuba menguji rasional pemikiranmu, jua menaikkan emosimu, aku bertanya, "jika kamu seorang pemerintah, adakah kamu akan berdiam diri menghadapi tentangan rakyat, tunggu dijatuhkan? Atau kamu akan menggunakan segala kaedah agar kamu tidak dijatuhkan?"
Engkau keliru sama ada aku serius bertanya atau menyindir kebodohanmu. Aku tahu kau akan balik memikirkannya dan akan terfikir betapa bodohnya dirimu pada masa itu sekiranya engkau masih ada akal yang waras.

Kemudian aku mengalih kepada persoalan lain, agar engkau tidak terus memikirkan perkara itu, "di manakah hotel bajet yang murah?"

Kita berjalan mencari hotel bajet. Aku sengaja berjalan cepat, membiarkan engkau sedikit di belakang. Aku nampak gelandangan-gelandangan tidur di kaki-kaki lima yang tersorok. Engkau mengasihani mereka dengan menyalahkan kerajaan. Tetapi,aku fikir para gelandangan itu adalah penagih dadah, pesakit mental ataupun pemalas. Mana mungkin di negara ini tidak ada pekerjaan sehingga rakyat hidup merempat di jalanan, walhal ramai buruh asing masuk ke sini. Dan di dalam facebook, inilah yang kau bebelkan.
Di sebuah kedai 7 Eleven, aku mencapai kondom, membelek-beleknya.
Argh, adakah engkau tahu apa yang aku fikirkan kala aku memegang kondom tersebut lama-lama? Adakah engkau fikir aku akan melakukan seks denganmu?

Tetapi aku teragak-agak meletakkannya. Mengambilnya lagi, dan meletakkannya semula, dan aku hanya membeli tuala wanita dalam pek kecil walaupun aku tidak datang bulan.

Sebagai penulis muda yang sedang mencipta nama di negaramu, antara pemimpin dalam kalangan mahasiswa, menulis karya-karya yang berbau anarki, terlibat dengan pertubuhan-pertubuhan amal, melawan establishment, dan memperjuang kebebasan bersuara, adakah engkau faham apa itu kebebasan? Wujudkah kebebasan?

Dalam Revolusi Perancis, nenek-moyang kami telah mengangkat ramai aktivis dan pemikir untuk memperjuangkan hak-hak persamaan dan kebebasan manusia. Jean Jacquess Rousseau, Robespierre, Montesquieu, atau Voltaire. Untuk apa? Supaya bangsa kami yang disisihkan ini diakui haknya seperti warganegara lain. Apabila kami bebas seperti orang lain, kami akan menguasai seluruh negara dengan kepintaran kami. Kami eksploitasi kekejaman Raja Loiuis XVI agar rakyat bangkit dan menjatuhkannya tanpa belas kasihan. Itulah yang telah kami lakukan di Mesir, Libya, Iraq, Tunisia dan Syria pada zaman moden ini dengan menggunakan rakyat mereka sendiri. Kami eksploitasi diktator dan kerajaan yang zalim, yang rasuah, yang angkuh, untuk meletuskan pemberontakan rakyat, walhal yang berkuasa kemudian adalah boneka-boneka yang dipegang oleh kami.

Nama-nama tokoh inilah yang berselerak dalam tulisan-tulisanmu seolah-olah engkau seorang yang inferiority complex, yang menumpang kemasyhuran nama mereka, sedangkan engkau tidak memahami apa sebenarnya idea-idea mereka dan muslihatnya ke atas dunia.

Hah! Aku fikir engkau banyak menonton dan dipengaruhi filem-filem Hollywood. Engkau sepatutnya menjadi bintang filem kalau engkau mahukan hidup yang glamor, bukannya berkhayal menjadi pejuang. Tetapi mukamu langsung tidak handsome!

Aku bayangkan, jika tidak wujud krisis politik di sini, engkau hanyalah seorang anak muda yang kecelaruan jiwa. Seorang anak muda yang berlagak selamba, cool, yang berpura-pura tidak mengetahui apa-apa yang berlaku di sekeliling, yang jika ditanya sesuatu perkara semasa, engkau akan berlakon naïf tidak tahu apa-apa yang mainstream. Seorang anak muda yang mengakui tidak mengenali artis-artis popular di negaramu. Siapa Neelofa atau Nelydia Senrose? Engkau pasti akan membuat muka terpinga-pinga tidak mengenali mereka, walhal artis-artis ini yang barangkali memenuhi khayalan liar masturbasimu setiap malam. Seseorang yang mengakui tidak meminati Najwa Latif atau Yuna, tetapi jika bersendirian, lagu-lagu merekalah yang mungkin spontan bermain di mulutmu. Seorang yang mengutuk lagu-lagu pop untuk menunjukkan dirinya melawan arus.

Engkau anak muda yang mahu kelihatan berbeza. Engkau rela dirimu ditangkap pemerintah kerana engkau tahu itu adalah suatu cara untuk popular, dan engkau tahu jua engkau pasti dibebaskan oleh barisan peguam yang menyebelahi pembangkang. Engkau sebenarnya si pengecut yang hanya berani menyepak bangkai anjing.

Menyanjungi tokoh-tokoh komunis dan sosialis, engkau bermimpi menjadi Karl Marx Melayu. Atau untuk melunakkan komunisme, engkau mengutarakan Ali Syariati. Engkau mendakwa mahu memperjuang nasib rakyat terbanyak, yang miskin, yang merempat, lantas engkau mencemuh golongan kaya seolah-olah kaya itu suatu dosa.

Tidakkah kamu pernah terbaca suatu kisah dongeng Greek berkenaan seekor rubah yang tergiur melihat segugus anggur masak di hujung dahan? Rubah tersebut tidak dapat mencapai buah anggur tersebut. Kerana engkau tidak dapat menikmati kekayaan dan keselesaan hidup seperti orang lain, maka engkau mengecam kekayaan itu sebagai dosa, seperti rubah yang mencemuh anggur itu sebagai masam kerana tidak dapat menikmatinya.
Kamu bercakap tentang persamaan hak, kebebasan bersuara, adakah kamu fahami apa yang kami anjurkan itu?

Dalam protokol pertama kami, Cendikiawan-cendikiawan Zionis Sedunia, kami menulis: "Kamilah bangsa yang pertama melaungkan dalam kalangan orang ramai perkataan-perkataan kebebasan, kesamaan dan persaudaraan. Perkataan-perkataan yang acapkali diulang oleh burung-burung kakak tua dalam pilihan raya tanpa menyedari maknanya, yang berterbangan dari segenap penjuru menuju kepada umpan ini, yang mana dengannya, mereka telah memusnahkan kemakmuran dunia dan kebebasan diri yang sebenarnya. Orang yang kononnya pandai lagi bijak dalam kalangan bukan Yahudi tidak memahami maksud yang tersirat di sebalik ungkapan-ungkapan tersebut; tidak nampak pertentangannya dari segi maknanya; secara semulajadi tidak menyedari bahawa di sana tiada kesamaan."
Kami akan membebaskan kamu, tetapi kamu akan masuk ke dalam sistem kamu.
"Perpecahan kepada kumpulan-kumpulan kecil telah meletakkan mereka ke dalam tangan-tangan kita, kerana untuk meneruskan suatu perjuangan yang dipertikaikan, seseorang itu haruslah mempunyai wang, dan wang kesemuanya berada dalam tangan-tangan kita."
Kau tidak nampak semua itu. Engkau seperti kelkatu yang terpukau pada lampu neon.

Bagaimanakah kami akan menguasai dunia ini? Tidakkah kamu teringat kepada kisah Gog-Magog dan tembok Iskandar Zulkarnain? Kami anggap tembok itu sudah lama runtuh apabila setiap orang bebas bersuara. Kami telah meruntuhkannya dengan mewujudkan internet, memberikan lidah-lidah kepada semua warga dunia melalui rangkaian-rangkaian sosial seperti facebook atau twitter. Tembok dan sempadan negara telah dirempuh internet.
Di dalam negara, kami anjurkan idea-idea kebebasan, kami taja aktivis-aktivis yang bodoh menentang akta-akta seperti ISA. Dan apabila akta seperti itu dibubarkan, makin mudahlah kami menguasai sesebuah negara dengan menggunakan rakyat negara itu sendiri. Tidak ada perkara sensitif lagi untuk didiamkan. Setiap orang akan bebas bersuara. Api akan mulai membakar.
Kalau engkau mahu tahu, kebebasan itu adalah anjuran kami. Dengannya kami meratakan semua negara, membebaskan kalian semua daripada undang-undang lapuk yang mengongkong. Dunia ini akan kembali kepada lumrah alam seperti kesimpulan Nietzsche, "yang terkuat adalah pemenang."
Siapakah si kuat sebenarnya?

Di atas kehancuran diktator-diktator ini kami akan mendirikan kerajaan diktator baru berdarah Yahudi yang menguasai seluruh dunia ini.
Seperti Revolusi Perancis yang dirangka oleh kami, engkau hanya digunakan untuk menjatuhkan pemerintahmu sendiri demi menaikkan kami, walhal kami tidak mungkin menyerang dan menjatuhkan pemerintahmu dengan tangan kami, kerana ia akan menyebabkan seluruh bangsamu bersatu berpaling melawan kami.

Aku datang untuk mengelirukan kamu, membuat kamu terpinga-pinga tidak mengerti. Sebagaimana kami telah lakukan dengan fahaman Anti-Christ, kamu menganggap ia sebagai anti kepada ajaran Kristian. Memang Kristian itu agama yang terpesong bagimu, maka benarlah ungkapan anti-Christ, tetapi mesej tersurat yang kami bawakan adalah anti-agama. Kerana Kristian adalah agama majoriti di Barat, maka kami memakai slogan anti-Christ. Dan timur menerimanya sebagai anti kepada agama Kristian.
Aku akan menjadi lebih Islam daripada orang Islam. Aku akan menimbulkan persoalan-persoalan agama yang akan membingungkanmu sehingga kamu sendiri akan meragui agamamu.
Apabila bangunan World Trade Centre dirempuh, kami telah memberikan sedikit katarsis kepada umat Islam yang berasa tertindas oleh Amerika Syarikat dan sekutunya Zionis. Kamu semua bersorak-sorai gembira: padan muka Zionis! Pergi jahanam Amerika! Pergi mampus Zionis! Amerika yang angkuh telah dimalukan di laman sendiri!

Bergembiralah kamu seketika. Puaslah kamu sebentar.
Kemudian Iraq diserang, Saddam Hussein dijatuhkan. Afghanistan dan lagi dan lagi.
Aku teringat peristiwa di kedai 7 Eleven semalam: aku membelek-belek kondom, tetapi aku membayar tuala wanita.
Kamu semua sebenarnya sedang dipermainkan. Seperti buih-buih pada musim banjir. Apabila George Bush dikhabarkan berita WTC dilanggar, beliau sedang membacakan buku cerita kepada kanak-kanak di sebuah sekolah dalam keadaan buku itu terbalik.

Itu semua hanya sandiwara. George Bush sengaja berlakon membaca buku itu secara terbalik agar nanti dunia membicarakan tentang buku terbalik itu, bukan agenda sebenar kami. Seluruh dunia akan dibawa berbicara dari satu isu kepada satu isu lain tanpa penyelesaian, dan dunia akan terus berbalah kerananya.

Malam ini, tatkala bersendirian di dalam bilik hotel bajet yang berbau hapak ini, aku ingat lagi semasa aku duduk pada masa kita bertemu tempoh hari, dan pada saat-saat aku mendedahkan lurah dan sebahagian buah dadaku yang membuat engkau terpukau. Kemudian aku terfikir, sambil melihat cicak-cicak di dinding, apakah yang sedang engkau nikmati saat-saat ini? Sedang minum kopi di kedai mamakkah? Atau duduk di hadapan laptop menulis status-status facebook.

Aku tertawa sendiri apabila terbayangkan engkau sedang berjuang habis-habisan memuaskan khayalan liarmu, sebagaimana engkau berjuang melawan pemerintah yang engkau dakwa zalim dan kejam itu. Semuanya syok sendiri. Semuanya sia-sia. Semuanya kosong. Semuanya khayalan. Semuanya fantasi.
Argh! Esok aku akan menukar gambar profil facebookku. Aku terfikir untuk meletakkan gambar aku memakai kain tudung yang kita beli bersama di Masjid India semalam.

No comments:

Post a Comment