Sunday, May 12, 2013

INGAT ALLAH KETIKA SUSAH DAN SENANG


Assalamualaikum...
Kadangkala bila dugaan hidup menerpa kita rebah,kita gelisah.Kita tertanya2 kenapa ALLAH timpakan aku ujian yg sebegini rupa.Layakkah kita bertanya atau kita mmg layak di uji.?


 Aku petik sedikit kata2 seorang ustaz yg amat aku kagumi Ustaz Ebit Lew, "Sebenarnya kesusahan yang datang dalam hidup adalah tanda doa kita dimakbulkan. Supaya kita lebih tabah, kuat, dan dekat dengan Allah. Tapi kita tersilap dengan melihat kesusahan atau tekanan itu sebagai perkara yang menghancurkan dan kemusnahan diri kita..

Ramai orang mula kembali semula kepada Allah swt ketika diri mereka ditimpa kesusahan, kesempitan dan bila diuji dengan pelbagai bentuk dugaa

n.

Kita tidak disuruh meminta atau berdoa untuk meminta kesusahan tetapi disebalik kesusahan itu ada rahmat yang besar.

Situasi semasa senang dan lapang selalunya menyebabkan manusia mudah lalai dan alpa terhadap Allah swt. Allah swt dengan kasih sayangnya sentiasa membuka jalan untuk kita kembali padanya.

Seorang usahawan bila dia gagal atau kerugian mereka mula kembali bersolat, datang ke masjid, menangis ketika tahajud, hatinya menjadi lembut dan rendah diri.

Seorang ahli politik bila sudah tidak dipilih dan kerjaya politiknya musnah dia mula menangis dan kembali pada Allah swt.

Menghadapi masalah rumah tangga, diserang penyakit yang membawa kepada kematian menyebabkan manusia kembali ingat kepada Allah swt.

Selalunya manusia yang hidupnya sering ditimpa kesusahan menjadikan mereka lebih mudah untuk menangis. Ketika berdoa kita begitu mudah mengalirkan air mata apabila menghadapi masalah.

Ya Allah ampunkan dosa kami kerana hati kami yang tidak bersyukur dan berterima kasih kepadamu- ebit lew