Saturday, September 8, 2012

KITA LANCAR SETELIT BUKAN ROKET


Walaupun tidak pernah merancang nak pergi ke bulan, tapi Malaysia sudah berjaya melahirkan seorang angkasawan.
Walaupun tidak berkemampuan membina roket ataupun "membinanya" di bendera, tapi Malaysia telah berjaya melancarkan setelit yang dibina oleh anak tempatan.


KUALA LUMPUR - Malaysia merancang untuk melancarkan satelit angkasa padat yang direka dan dibina oleh Institut Sains Angkasa Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) untuk memantau ionosfera.
   
Pengarah Angkasa Professor Dr Mohd Alauddin Mohd Ali berkata pelancaran satelit nano merupakan cara yang kos efektif untuk mengumpul data mengenai bumi.
   
"Satelit baru itu direka untuk memantau perubahan dalam ionosfera yang disebabkan letupan solar. Banyak negara bimbang matahari akan mencetuskan letusan yang lebih kerap yang boleh menyebabkan kerosakan kepada peralatan komunikasi dan komputer di bumi," katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh universiti itu.
  
Mohd Alauddin berkata UKM telah menggunakan kira-kira RM150,000 daripada geran kerajaan dalam membangunkan peranti dan pelancarannya.
   
Ia adalah sebahagian daripada konsortium Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu diketuai pasukan penyelidik Sepanyol yang menggalakkan negara-negara untuk turut serta dengan berkongsi data melalui satu rangkaian satelit bumi di seluruh dunia.
  
Kenyataan itu berkata dengan cara ini, negara-negara membangun akan mampu untuk melancarkan peranti pengesanan data pada kos yang berpatutan dan boleh menerima maklumat daripada peserta lain.
   
Tarikh dan tempat pelancaran belum dimuktamad, kata kenyataan itu sambil memberitahu bahawa beberapa negara seperti China dan Amerika Syarikat bersedia untuk menggerakkan satelit nano dengan memasukkannya ke satelit yang lebih besar, kemungkinan dari negara ketiga.
   
Satelit nano atau satnano adalah satelit tiruan dengan jisim antara satu hingga 10kg. Ia biasanya memerlukan dorongan inovatif, kawalan sikap, komunikasi dan sistem pengiraan. -

No comments:

Post a Comment