Tuesday, September 4, 2018

SAYA HANTAM SAJALAH

"Hantam"

Semalam saya membuat hantaran FB untuk mendedahkan bahawa cukai SST yang baru dilaksanakan juga dikenakan ke atas banyak baang-barang mentah dan basah termasuk kerang, lala, udang, ketam dan ikan masin.

Baru tadi, Menteri Kewangan Lim Guan Eng menjawab saya melalui satu sidang media.

Saya amat terkejut (trending hari ini memang untuk terkejut) dengan jawapan beliau.

Dia menjawab bahawa dia keliru dengan klasifikasi barang-barang basah ini, oleh itu beliau kata dia "hantam" sahaja (dia cakap, bukan saya cakap) supaya semua dikenakan cukai jualan 10%.

Oleh kerana beliau cincai "hantam" sahaja, maka orang miskin perlu bayar cukai 10% di atas semua makanan-makanan mentah ini.

Guan Eng mengaku bersalah dan berjanji akan mengeluarkan kerang, udang, ketam, lala dan sotong dari senarai barang yang dikenakan cukai.

Apapun, banyak lagi makanan mentah dan minimum seperti air tin dan air mineral lain masih dikenakan cukai jualan 5% ataupun 10% dan juga akan dikenakan cukai berganda jika dihidangkan di restoran.

Saya harap kementerian kewangan dapat meniliti dan menambah baik senarai SST agar makanan, minuman dan bahan asas orang B40 tidak dikenakan cukai seperti yang dikecualikan di bawah GST dahulu.

Kita harap tuduhan hutang negara tiba-tiba dinaikkan menjadi RM1 trillion ataupun tuduhan wang GST/LHDN RM35 bilion "dirompak" tidak dikeluarkan oleh beliau sekadar dengan main "hantam" sahaja juga.

Video kredit: MalaysiaKini / KiniTV

No comments:

Post a Comment