Thursday, November 23, 2017

SALAHGUNA KUASA, AZMIN DI SAMAN PNHB


Inilah apabila dikatakan bodoh sombong tak boleh terima, padahal buat kerja menyusahkan rakyat. Kononnya demi kepentingan rakyat - padahal nak sembunyi kebodohan sendiri menguruskan air di Selangor. 

Akhirnya apa jadi ? Kena saman dengan Puncak Niaga Holdings (PNHB) yang berjumlah RM14 bilion terhadap kerajaan Negeri Selangor, termasuklah Azmin sebagai Menteri Besar dengan dakwaan menyalahgunakan kuasa dalam melaksanakan rancangan pengstrukturan  semula industri air negeri. 

Ingat sikit ke 14 bilion tu? mana datangnya duit ini ? Semuanya duit rakyatlah yang kena bayar. Yang rugi rakyat negeri Selangor juga.

Inilah saman ganti rugi yang tertinggi pernah difailkan leh syarikat swasta dalam sejarah pentadbiran negeri. Bahkan saman ini melebihi jumlah rizab Selangor pada tahun ini yang berjumlah RM3 bilion. 

Puncak Niaga dalam satu kenyataan menyatakan writ saman berkenaan diserahkan kepada Abdul Khalid melalui peguamnya pada 2 November, Mohamed Azmin dan Kerajaan Selangor pada 6 November lalu. Dalam kenyataan tersebut, Mohamed Azmin dan Abdul Khalid didakwa menyalahgunakan kuasa mereka dengan mengancam untuk menyebab, memohon atau cubaan untuk menyebabkan kerajaan Persekutuan menggunakan Akta Industri Perkhidmatan Air (WSIA) 2006 bagi memaksa pengambilalihan industtri perkhidmatan di negeri ini.

Bukan itu sahaja, PNHB juga turut menuntut rugi, faedah ganti rugi serta kos perbezaan nilai PNSB Water Sdn. Bhd. da Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) diantara RM2.08 bilion hingga RM2.35 bilion.  Selain itu, PNHB menuntut pertimbangan pembelian sebenar pada RM1.55 bilion di bawah perjanjian pembelian saham bertarikh 11 November 2014 antara Puncak Niaga dan Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd

Selain itu, PNHB turut menuntut ganti rugi kehilangan peluang perniagaan dalam dan luar negara berjumlah RM13.49 bilion. Pengurusan kes itu ditetapkan pada 28 November ini di Mahkamah Tinggi Shah Alam. Pengurusan kes saman itu akan disebut di Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 28 November ini.


No comments:

Post a Comment