Tuesday, November 21, 2017

KL-SG HSR, KEUNTUNGAN EKONOMI DAN KECANGGIHAN INFASTRUKTUR





Projek infrastruktur berimpak tinggi Keretapi Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur -Singapura (KL-SG HSR) bakal menjadi mod pengangkutan awam rel paling laju dan maju. KL - SG HSR akan jadi pemangkin kepada ekonomi dan lanskap pengangkutan awam negara. Ianya akan memberi manfaat kepada ekonomi dan sosial negara. 

HSR dijamin mampu menjadi pengerak kepada tiga sektor utama iaitu ekonomi, pelancongan dan pengangkutan awam. Ianya juga  secara tidak langsung memberi impak kepada sektor hartanah terutama di kawasan berhampiran. 

Dengan adanya Perkhidmatan Tren Elektrik (ETS), Transit Aliran Massa (MRT),Transit Aliran Ringan Laluan 3 (LRT3), Rangkaian Rel Pantai Timur (ECRL) dan KL-SG HSR membuktikan negara kita hari ini setanding dengan negara maju yang lain dalam menyediakan perkhidmatan awam bertaraf dunia. 

Di sepajang laluannya, HSR akan melalui pekan-pekan kecil, kawasan terpencil disepanjang jajarannya yang mana akan memberi impak ekonomi serta memacu pertumbuhan di  kawasan sekitarnya. Ianya memberi ruang membantu meningkatkan ekonomi di sepanjang jajarannya yang mana akan membuka potensi di kawasan berkenaan. 

Antara stesen utama yang akan dilalui HSR bermula di Bandar Malaysia, Bangi-Putrajaya, Seremban, Melaka, Muar, Batu Pahat, Iskandar Puteri dan terakhir sekali di Jurong East di Singapura. 

Dengan kelajuan maksima 320 kilometer sejam. Perjalanan yang sejauh 350 kilometer mengambil masa hanya 90 minit sahaja untuk sampai ke Singapura. KL - SG HSR dijangka bakal beroperasi pada akhir tahun 2026. 

Perdana Menteri menyifatkan projek ini sebagai satu merupakan penanda aras penting dalam perjalanan negara  membina satu lagi mercu tanda. Ia juga merupakan projek ikonik yang bakal memberi impak yang besar kepada ekonomi dan kesejateraan rakyat. Bukan sahaja menjadi satu lagi mercu tanda negara malahan ia bakal memberi impak besar kepada ekonomi dan kesejahteraan rakyat.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mahukan setiap projek yang dilakukan dirasai oleh semua golongan. Tidak hanya pada mereka yang berada di bandar bahkan dikampung-kampung juga merasai nikmat pembangunan negara. Contohnya projek HSR dan  ECRL .





No comments:

Post a Comment