Thursday, March 23, 2017

PEMANDU AKAN DI KENAKAN TINDAKAN : SPAD BERTINDAK

NYAWA PENUMPANG DALAM BAHAYA !


Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD) akan mengambil tindakan segera terhadap pemandu bas  yang membawa kenderaan tersebut secara merbahaya. Bas yang diviralkan dalam satu video yang berdurasi 53 saat menunjukkan cara pemanduan yang membahayakan pengguna jalanraya yang lain.

Dalam video tersebut salah seorang penumpang dari kenderaan yang kelihatan dikejar bas tersebut merakam insiden bas yang dipandu secara merbahaya di Lebuh raya Karak. Berdasarkan video tersebut, keederaan yang dinaikinya dipercayai cuba dihimpit oleh pemandu bas tersebut.

Bas yang dimiliki oleh Syarikat Darul Naim Express Sdn. Bhd. akan dikenakan tindakan oleh SPAD. SPAD akan menyiasat kes ini mengikut Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 (APAD 2010).

Kejadian seperti ini tidak sepatutnya berlaku apatah lagi pemandu bas tersebut adalah pemandu kenderaan awam yang boleh jadi ada penumpang didalamnya. Jika berlaku kemalangan tentu insiden ini lebih buruk akibat. Perkara seperti ini perlu dicegah dan mereka yang melakukannya perlu diberi hukuman. 

SPAD dalam satu sidang media akan bekerjasama dengan Jabatan Pengangkutan Jalan  (JPJ) bagi menyiasat dan mengambil tindakan yang sewajarnya kepada pemandu berkenaan. 

Bagi admin siapa yang membuat onar dulu itu kemudian cerita, tapi yang lebih penting adalah nyawa manusia. Bersabarlah apatah lagi jika anda pemandu kenderaan awam.