Monday, August 1, 2016

MRT : OKTOBER INI BAKAL DI UJI


Mass Rapid Transit (MRT) akan melaksanakan ujian perlaksanaan bagi perkhidmatan MRT selama tiga bulan bermula 1 Oktober ini. Kenyataan ini disampaikan oleh Pengarah Operasi dan Pengurus Asset Mass Rapid Transit Corporation Sdb Bhd (MRT Corp) Encik Mahmood Razak.

Salah satu fasa MRT SBK dari Sungai Buloh ke Semantan sudah hampir siap sepenuhnya pada Oktober ini. Ini kerana bagi memastikan kerja-kerja struktur sivil lengkap sepenuhnya. Keseluruhan kemajuan MRT telah siap hampir 87 peratus siap pada akhir Jun ini. 

Bagi meningkatkan lagi kemudahan awam, MRT menyediakan tempat letak kereta, tempat menunggu bas dan lain-lain lagi. Kemudahan ini semua akan disiap sedia apabila operasi MRT bermula kelak. MRT Corp akan menyediakan 14 kemudahan tempat letak kereta bertingkat dan tempat letak kereta terbuka di semua lokasi station MRT sepanjang 51 km.

8000 tempat letak kereta akan disediakan keseluruhannya, 1200 tempat letak kereta di Sungai Buloh dan Stesen Kajang. Manakala selebihnya  di lain-lain stesen disepanjang laluan MRT.  

Selain itu bas perantara akan disediakan disetiap stesen bagi memudah orang ramai untuk menuju ke setiap stesen. Bas ini akan beroperasi dalam lingkungan tiga kilometer disekitar stesen dengan kekerapan bas 10 minit , bergantung juga kepada keadaan kesesakan trafik jalanraya. 


Orang ramai boleh mengunakan kenderaan sendiri atau pengangkutan awam untuk ke setiap stesen. 140 bas akan beroperasi di kawasan sekitar Sungai Buloh ke stesen Semantan. 

Bagi keseluruhan jajaran sebanyak 300 bas akan disediakan. Banyak aspek telah diselaraskan bagi menampung dan menyelaraskkan pengangkutan awam.







.    


No comments:

Post a Comment