Tuesday, January 12, 2016

PRODUK McDONALD's HALAL DAN SELAMAT




Sehingga kini tidak ada satu bukti pun yang menunjukkan seseorang itu mengalami sesuatu penyakit yang berpunca dari makan makanan di restoran McDonald's

Saya pernah menonton satu video yang dimuat turun dalam facebook yang menunjukkan seekor lembu yang mati tanpa disembelih telah diproses menghancurkan tulang dan dagingnya dikatakan proses ini adalah untuk penyediaan makanan 
McDonald's

Dengan bermodalkan video fitnah tersebut ramai yang percaya kononnya itu adalah daging yang dihasilkan adalah untuk produk McDonald's.


Begitulah mudahnya masyarakat kita diperdayakan oleh mereka yang mempunyai agenda buruk terhadap syarikat 
McDonald's.

Tahukah anda,  McDonald’s Malaysia merupakan Restoran Khidmat Segera pertama menerima sijil Halal oleh Bahagian Hal Ehwal Islam di Jabatan Perdana Menteri.

McDonald's Malaysia menjamin setiap proses dan pemeriksaan yang ditetapkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dipenuhi dan diberi pengiktirafan 100% Halal.

Justeru itu rakyat Malaysia tidak perlu lagi berasa was-was dan curiga terhadap produk McDonald's. Apa yang anda perlu buat adalah merujuk kepada pihak berkuasa JAKIM dan syarikat McDonald's sendiri untuk mendapat kepastian.

Bukan mudah sebenarnya untuk mendapatkan sijil halal dari JAKIM ini. semua proses dari awal hinggalah ke akhir perlu perlu diteliti oleh JAKIM. Hinggakan untuk meletakkan nama produk pun JAKIM akan beri perhatian.

Mana-mana syarikat yang mengeluarkan atau mengedar produk halal dalam masa yang sama mengedar sekali dengan produk tidak halal, syarikat tersebut JAKIM akan tolak permohonan mereka sama sekali. 

Selain itu produk yang mengunakan nama yang boleh mengelirukan orang ramai contohnya Bak Kut Teh dan seumpamanya juga tidak akan diterima permohonan mereka.

Bagi mendapatkan sijil pengesahan halal, setiap pengeluar, premis makanan dan rumah sembelihan hanya mengeluarkan produk yang HALAL SAHAJA.  Tidak dibenarkan sama sekali ada produk yang tidak halal diproses ditempat yang sama. 

Syarikat perlu memastikan semua sumber bahan ramuan adalah halal dan memilih pembekal yang membekal produk yang halal sahaja dan mempunyai sijil halal.

Mana-mana syarikat yang disenaraikan dalam kategori Multinasional dan Industri Kecil & Sederhana (IKS) adalah wajib mewujudkan Jawatankuasa Audit Halal Dalaman dan melantik seorang Eksekutif Hal Ehwal Islam (Pengajian Islam) bagi mengendalikan dan memastikan pematuhan prosedur pensijlan halal.

 McDonald's Malaysia telah mewujudkan Jawatankuasa Audit Halal yang antara lain fungsinya adalah memastikan produknya di pasaran halal, sihat dan bermutu.



No comments:

Post a Comment