Pengesahan tersebut sekali gus merungkai persoalan mengenai nasib sebenar yang menimpa pesawat MH370 berkenaan di mana Lautan Hindi menjadi ‘destinasi’ akhir sebelum pesawat yang membawa 239 penumpang berserta anak kapal itu terhempas.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika mengesahkan berita sedih itu berkata, bukti fizikal tersebut disahkan sepadan dengan pesawat MH370 oleh pasukan penyiasat penerbangan antarabangsa di Toulouse Perancis.


“Hari ini selepas 515 hari pesawat tersebut hilang, dengan hati yang berat, saya ingin menyatakan bahawa pasukan penyiasat penerbangan antarabangsa telah mengesahkan bahawa serpihan sayap pesawat yang ditemui di Pulau Reunion adalah milik MH370.
“Bebanan yang dihadapi ahli keluarga tidak dapat digambarkan, tapi menjadi harapan saya dengan pengesahan ini dapat memberi jawapan kepada mereka walaupun ia menyakitkan,” katanya dalam sidang akhbar tergempar pada pukul 2 pagi di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.


Yang turut hadir Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai serta Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Jailani Johari.

Pulau Reunion adalah sebuah kepulauan yang terletak di Lautan Hindi, dengan jarak kira-kira 175 kilometer (km) dari barat daya Mauritius atau 900km dari Madagascar.


Pesawat MH370 berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada pukul 12.41 pagi 8 Mac 2014 dan sepatutnya mendarat di Beijing pada pukul 6.30 pagi hari yang sama, tetapi dilaporkan hilang.

Kehilangan itu mencetuskan misteri penerbangan abad ini dengan pelbagai teori diperkatakan hingga akhirnya pada Januari lalu, pihak berkuasa mengisytiharkan semua penumpang berserta anak kapal MH370 maut.


Dalam pada itu, Perdana Menteri memberi jaminan kepada semua pihak yang terkesan dengan tragedi itu bahawa mereka bukan sahaja akan dibela, tetapi kerajaan komited untuk terus melakukan apa sahaja termampu bagi menyiasat apa sebenarnya yang berlaku ke atas MH370.


“Kehilangan pesawat MH370 menyatukan kita sebagai sebuah negara dan kita juga akan meratapi tragedi ini juga sebagai sebuah negara. Saya berjanji Malaysia bukan sahaja akan sentiasa memperingati malah menghormati mereka yang terkorban,” katanya.