Sunday, April 5, 2015

GST- PERBETULKAN KEPINCANGAN - ELAK DITIPU PENIAGA

Desakan yang dilakukan terhadap kerajaan sekarang adalah untuk memperbetulkan kepincangan akibat pelaksanan GST. Penambahbaikan atau kaedah kawalan perlu dilakukan dengan kadar segera.
Contohnya kadar cukai GST dikenakan keatas servis charge. Saya juga melihat bebanan rakyat yang setiap hari perlu membayar untuk baranagan keperluan selain makanan. Rakyat bukan hanya perlu makan, sebaliknya rakyat perlu mandi, mencuci pakaian, memakai pakaian, servis kereta, baiki kenderaan, tukar tayar, barangan hardware, membeli top up, mengguna khidmat atm dan beribu jenis keperluan lain.
Contoh lain, apabila pemegang kad medical syarikat insurance mendapatkan rawatan dan perlu menjalani pembedahan dan menginap di hospital...caj GST tidak dikenakan keatas sebilangan besar ubat tetapi untuk perkhidmatan lain, rakyat tetap perlu membayar GST. Caj GST ini tidak ditanggung oleh syarikat insurance, sebaliknya pesakit perlu membayar cash. Ini antara keluhan rakyat yang sampai ke telinga saya.
Tak perlulah cerita satu muka surat penuh surat khabar tentang harga kereta kerana rakyat tidak beli kereta setiap tahun atau setiap hari. Rakyat membeli spare part sepanjang tahun...spare part ini yang dikenakan cukai GST.
Jika seorang penduduk di Kuala Lumpur perlu membayar caj GST purata sehari rm5, ini bermakna sebulan rm150. Mereka ini bukan dari golongan senang bandar, sebaliknya hanya orang biasa.
Kerajaan mengutip cukai GST dari pengguna supaya kerajaan boleh mengutip lebih banyak cukai dari peniaga. Tetapi sedarkah kerajaan, peniaga juga menipu rakyat dan kerajaan...akibatnya, peniaga yang mendapat keuntungan berlipat kali ganda. Yang menjadi mangsa adalah rakyat.
Salam maghrib,

No comments:

Post a Comment