Tuesday, March 31, 2015

Kepentingan Rakyat diutamakan



Jika kerajaan BN hedak terus memerintah Malaysia, kerajaan perlu batal atau tangguhkan perlaksanaan GST. Itu adalah pendapat pembangkang yang menyatakan kerajaan BN akan tumbang pada PRU14 apabila GST dilaksanakan 1 April ini.
Jika kerajaan BN sebuah kerajaan yang memerlukan populariti untuk terus memerintah, maka kerajaan perlu mengikut kata-kata pembangkang yang kononnya menyuarakan kehendak rakyat. Hakikatnya kerajaan berusaha bersungguh-sungguh untuk memberi perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat.
Kajian tentang perlaksanaan GST ini bukan satu hari, seminggu atau baru sebulan. Sudah berpuluh tahun. Dari tahun 80an sehinggalah pada tahun 1992/93 Menteri Kewangan dan juga Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan GST akan dilaksanakan, namun ianya ditangguhkan dari setahun ke setahun sehinggalah 2013 Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib dengan tegas akan melaksanakannya pada 1 april 2015.
Kenapa kerajaan bertegas juga untuk melaksanakan ? Adakah kerajaan sekarang sudah bosan untuk memerintah dan berhasrat memberi tampuk pemerintahan ini kepada pembangkang ? Sudah tentulah tidak,ini kerana kerajaan tahu dengan memilih melaksanakan sistem kutipan cukai yang lebih efisyen dan cekap, mejoriti rakyat akan mendapat manfaatnya.
KERAJAAN INI KERAJAAN RAKYAT, MAKA KEPENTINGAN RAKYAT MENJADI KEUTAMAAN.

Mohammad Firdaus Hasnel
Langgq, Aloq Setaq Kedah