Sunday, October 6, 2013

POLIS TAHAN PENJENAYAH APASAL PULA KAUM KOMUNIS YANG MERADANG ?

MELAKA 5 Okt. - Polis menahan 14,511 anggota samseng dan kongsi gelap dalam Op Cantas Khas sejak dilancarkan pada 17 Ogos lalu, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.



Menurutnya, jumlah tersebut adalah statistik terkini hasil Op Cantas Khas yang telah dijalankan di seluruh negara sehingga pukul 12 tengah hari semalam.
Beliau berkata, suspek yang ditahan itu adalah sebahagian daripada 380,343 individu yang disyaki terlibat dalam kegiatan kongsi gelap dan samseng yang telah ditahan serta disoal siasat.


"Penahanan individu paling besar dibuat di Selangor melibatkan sebanyak 6,191 orang diikuti Johor (2,682) dan Kuala Lumpur (1,185).
"Secara keseluruhannya, saya berpuas hati dengan Op Cantas Khas ini dan akan berterusan selagi penjenayah tidak dihapuskan dan mungkin selepas ini kita menggunakan nama lain," katanya.


Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menghadiri Majlis Taklimat Keselamatan Bersama Pemimpin Masyarakat Melaka di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), Ayer Keroh di sini hari ini.


Ahmad Zahid berkata, Op Cantas Khas juga tidak tertumpu kepada satu kaum tertentu sahaja seperti didakwa oleh sesetengah pihak.


"Sehingga tengah hari semalam, polis telah menahan 6,171 orang Melayu, Cina (1,701), India (3,685) manakala lain-lain kaum pula seramai 2,954 orang," katanya.
Sementara itu, Ahmad Zahid berkata, pihak polis menunggu Akta Pencegahan Jenayah (PCA) (Pindaan dan Pemerluasan) 2013 untuk dikuatkuasakan setelah diwartakan nanti.
Katanya, melalui akta itu, polis mempunyai 60 hari untuk menahan reman mereka manakala Badan Pencegahan Jenayah boleh memutuskan tindakan penahanan selama dua tahun.


"Namun, keputusan itu boleh disemak semula di Mahkamah Tinggi," katanya.
Sementara itu, dalam satu majlis di Kuala Terengganu, Ahmad Zahid menyeru semua pihak memberi keyakinan kepada polis untuk memerangi jenayah habis-habisan.

No comments:

Post a Comment