Sunday, February 28, 2016

SUMBANGAN McDONALD's KEPADA MASYARAKAT SEPANJANG TAHUN 2015


Sebagai sebuah syarikat yang dekat dengan masyarakat, McDonald's tidak pernah melupakan khidmatnya kepada masyarakat. Sepanjang tahun 2015 sahaja telah banyak aktiviti yang telah McDonald's lakukan kepada masyarakat. Ini menunjukkan McDonald's sentiasa mendekati masyarakat tanpa mengira  kaum, pangkat atau latarbelakang. Dibawah adalah senarai aktiviti kemasyarakatan yang telah dilaksanakan sepanjang 2015.


1. Ronald McDonald Charities House (RMHC)
Salah satu sumbangan terbesar McDonald's kepada masyarakat datangnya daripada RMHC. Untuk tahun 2015  sumbangan masyarakat dari tabung derma berjumlah RM813,440. Sebahagian besar sumbangan ini digunakan dalam melaksanakan program-program kemasyarakatan didalam RMHC antaranya :
1- Ronald McDonald House
2- Ronald McDonald Sensory Room
3- Ronald McDonlad Gift of Smile
4- Ronlad McDonald Scholarship Programme 
Sebahagian sumbangan ini juga digunakan untuk membantu mangsa banjir dan juga gempa bumi di Sabah. 


2.Bantuan Banjir
Hasil kutipan dari tabung derma RMHC pada bula Januari dan Februari 2015 telah digunakan untuk membantu mangsa banjir di negeri-negeri pantai timur Malaysia. Dana yang berjumlah RM425,000 telah digunakan untuk membantu 34 buah sekolah antaranya membina semula laluan baru untuk pejalan kaki, membaiki surau, mengantikan kerusi meja yang rosak dan juga membeli komputer baru.

Antara sekolah yang menerima bantuan tersebut ialah dari daerah Kuala Krai, Manik Urai dan Dabong di Kelantan serta sekolah di daerah Kemaman, Dungun, dan Kuala Terengganu di Terengganu. 



3. Bantuan Gempa Bumi di Sabah
Sebahagian dari sumbangan Tabung Derma RMHC jug digunakan untuk membantu mangsa gempa bumi di Sabah. Wang yang dikumpulkan dari jualan minuman sejuk beku dan tabung derma yang berjumlah RM100,000 digunakan bagi membantu empat keluarga Malim Gunung Kinabalu yang menjadi korban semasa gempa bumi. 

Manakala Malim Gunung yang terjejas sementara pendapatan mereka juga diberi bantuan. Selain itu tiga buah sekolah di Ranau yang terjejas teruk turut sama mendapat bantuan.



4. Hari Sarapan Negara
Setiap tahun McDonald's mengadakan Hari Sarapan Negara di seluruh dunia. Pada tahu lepas McDonald's telah mengadakannya pada 13 April 2015. Apa yang menarik ia turut sama disertai oleh 11,650 tenaga pendidik yang terdiri dari kalangan guru-guru sebagai tanda menghargai jasa dan pegorbanan mereka mendidik anak-anak Malaysia. Sebanyak 230,000 Egg Muffins telah diedarkan bagi meraikan mereka.


5. Menaja Moreh kepada Masjid 
Sempena bulan ramadhan, McDonald's juga telah menyumbangkan dalam menyediakan 'moreh' kepada masjid dan surau sekali dalam setiap minggu. Sebanyak 265 rangkaian restoran McDonalds telah terlibat dalam meraikan umat Islam di bulan ramadan dan ini merupakan kali kedua McDonald's mengadakannya. 



6. Sumbangan Hari Raya
Dalam suasana menyambut hari raya, ada insan yang kekurangan yang tidak berkemampuan menyediakan kelengkapan hari raya. Atas rasa tanggungjawab kemasyarakatan McDonald's memilih mereka yang layak dari kalangan kurang berkemampuan untuk dibawa membeli-belah pakaian hari raya sambil mengajak mereka berbuka puasa di restoran McDonald's. Inila salah satu cara McDonald's menyelami kehidupan mereka yang tidak berkemampuan.


7. Sambutan Hari Guru
Dalam menghargai jasa guru, McDonald's telah menjemput guru-guru dari 25 buah sekolah yang telah terpilih untuk diraikan bersama McDonald's di restorannya dalam suasana kemeriahan McDonald's. Mereka juga diberi kupon McChicken percuma untuk mereka nikmatinya pada hari tersebut.


Inilah sebahagian sumbangan McDonald's kepada masyarakat khususnya di Malaysia. Di McDonald's, anda sebenarnya bukan sekadar menjamu selera, kerana setiap sen yang anda hulurkan juga telah menyumbang kepada masyarakat.

Seharusnya rakyat Malaysia yang dermawan turut sama membantu dengan terus menyumbang kepada Tabung Derma MDonald's kepada kerana setiap bantuan kecil yang anda hulurkan sebenarnya dapat membantu kehidupan ramai manusia.


Terima kasih McDonald's, Terima kasih rakyat Malaysia.








No comments:

Post a Comment