Wednesday, February 24, 2016

PENCAPAIAN FELDA DI ERA PENTADBIRAN NAJIB



Hubungan Felda dengan Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak begitu nostalgia. Begitu dekat dihatinya. Begitu tersentuhnya hatinya bila Felda ini diserang dengan pebagai tohmahan dan fitnah pembangkang. Boleh dikatakan bagaikan aur dengan tebing, begitulah hubungan Datuk Seri Najib dengan Felda.

Sejak penubuhannya 60 tahun yang lalu, Felda telah mengorak langkah setapak demi ssetapak sehinggalah mencapai tahap kemajuan yang amat membanggakan negara terutama orang Melayu.

Atas rasa tanggunjawab sebagai pemimpin Negara dan sebagai anak kepada pengasas Felda, Tun Abdul Razak, Datuk Seri Najib telah melakukan beberapa perubahan atau transformasi beberapa pekara dalam Felda. Sejak dilantik menjadi Perdana Menteri pada 2009, Najib telah melakukan banyak perubahan yang positif terhadap Felda.

Antara transformasi yang dilakukan oleh Najib ialah menyenaraikan anak syarikat Felda iaitu Felda Global Ventures Holding Berhad (FGVH) di pasaran utama Bursa Malaysia pada 2012. Walaupun mendapat kritikan dan serangan bertali arus dari pembangkang dan ahli BN sendiri, Datuk Seri Najib tekad melaksanakan impiannya membantu warga Felda keluar dari kepompong kemiskinan dan kekampungan. Hari ini warga Felda sudah tidak segan silu bercerita berkenaan saham di kedai-kedai kopi.

Hasil dari penyenaraian FGVH dalam bursa saham, FGVH telah diangkat sebagai syarikat yang terbesar di Asia dan yang kedua d dunia di belakang Facebook. Kejayaan ini menimbulkan iri hati, benci dan dendam di hati pembangkang. Mereka mengharapkan kegagalan akhirnya kejayaan besar pula yang dicapai.

Felda dibawah Datuk Seri Najib sebagai Perdana Menteri telah maju setapak lagi kehadapan dengan terbinanya Menara Felda  ditengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur. Bangunan yang setinggi 50 tingkat menjadi mercu tanda kejayaan Felda daa orang Melayu. Dengan ketinggian 216 meter Menara Felda menjadi antara bangunan tertinggi dalam negara.

Atas kesedaran dan keprihatinan Najib,  beliau tidak melupakan penempatan tempat tinggal untuk generasi kedua iaitu anak-anak peneroka. Najib amat serius berkenaan ini dan mahu ianya segera dilaksanakan secepat mungkin.

Oleh itu pada 3 Disember 2012 Jabatan Perumahan Felda telah ditubuhkan bagi merancakkan pembangunan infrastruktur di kawasan-kawasan tanah rancangan Felda. Jabatan tersebut bertanggungjawab terhadap pembangunan infrastruktur dikawasan Felda khususya membina rumah-rumah untuk generasi kedua Felda.

Alhamdulillah, projek perumahan generasi kedua telah bermula dan kerajaan mensasarkan 20,000 rumah siap dibina sebelum 2018 dengan peruntukan sebanyak RM380 juta. Generasi kedua boleh memiliki rumah tersebut dengan harga RM70,000 seunit. Inilah harapan Najib agar kesinambungan Felda dapat diteruskan dari generasi ke generasi. Hari ini generasi baru Felda sudah merasai kemanisan nikmat yang tidak pergaah tergambar oleh datuk nenek mereka dahulu. Dunia mengenali Malaysia dengan kejayaan Felda.

Keinginan Najib mahu melihat Felda lebih maju dan dikenali di seluruh dunia. Mengambil cabaran ini Felda telah melebar sayap anak-anak syarikatnya antaranya D'Saji. D'Saji ialah sebuah restoran yang menyediakan hidangan masakan Melayu telah dirasmikan oleh Najib pembukaan cawangannya di Mekah pada 2013. Pada tahun berikutnya D'Saji berjaya membuka satu lagi cawangannya di Tahlia Street Jeddah.

Najib mahu warga Felda bermentaliti dunia, termasuklah dalam bidang sukan. Bagi meningkatkan martabat sukan bagi warga Felda dan menyemarakkan lagi pasukan  bolasepak Felda iaitu Felda United, Felda telah membina Stadium Felda di Jengka Pahang. Dengan adanya stadium ini, pebagai sektor ekonomi dapat ditingkatkan dikawasan sekitarnya.

Dibawah pentadbiran Najib sebagai Perdana Menteri, sukan bolasepak di Felda bukan lagi permainan budak-budak di kampung. Bola sepak telah menjadi satu indusrti baru yang tidak kurang pentingnya seperti agensi-agensi lain Felda.

Saya yakin, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ada banyak  idea dan perancangan penting untuk terus memajukan Felda dan membawa Felda ke pentas antarabangsa.



No comments:

Post a Comment