Monday, June 22, 2015

PERMUDAHKAN PENGECUALIAN VISA PELANCONG CHINA

Bagi menarik minat ramai pelancong dari China datang ke Malaysia, Kementerian Dalam Negeri (KDN) disarankan mempercepatkan usaha cadangan pengecualikan visa kepada pelancong dari negara  tersebut yang datang ke Malaysia secara berkumpulan bagi meningkatkan sektor pelancongan negara. Kita perlu bersaing dengan negara-negara asean lain yang berlumba-lumba menarik pelancong dari negara tersebut. Kata Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.




Kita hanya mempunyai beberapa pejabat Kedutaan Di China, ini menyukarkan mereka yang berhasrat melancong ke Malaysia untuk membuat visa, jarak dan masa menghalang mereka untuk datang ke Malaysia kerana jauh dan mengambil masa yang terlalu lama. 

Saya harap cadangan ini berjaya kerana ejen perlancongan tidak lagi perlu membuat visa di China dan mereka bila-bila masa sahaja boleh melancong ke Malaysia tanpa susah payah lagi, ini sekaligus menambah dan mengalakan kehadiran lebih ramai pelancong dari China ke Malaysia, katanya selepas menghadiri Mesyuarat Agung Tahunan MCA Bahagian Lumut di Kampung Selamat disini hari ini.

Namun begitu menurutnya lagi, pelancong yang datang secara individu wajib mendapatkan visa mengikut prosuder biasa yang sedia ada bagi memastikan mereka pulang ke negara asal dalam tempoh yang ditetapkan. Ini bagi mengelakkan mereka menyalahgunakan tempoh visa yang dikeluarkan. 

Ini adalah satu usaha untuk meningkatkan jumlah pelancong yang datang ke negara kita. Mereka yang datang melalui ejen pelancongan akan keluar dari negara kita secara berkumpulan. Oleh itu keselamatan negara terkawal dan KDN dengan mudah dapat memantau keluar masuk  kerana mereka ini datang berkumpulan, tambahnya lagi.


"Jadi tidak ada apa-apa yang perlu dirisaukan terutama mengenai isu keselamatan kerana mereka datang ke negara kita secara berkumpulan," Liow Tiong Lai.

Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz  sebelum ini pun dalam mensyuarat jemaah menteri membangkitkan berkenaan cadangan pemansuhan visa terhadap pelancong China agar disegerakan bagi memacu peningkatan jumlah kemasukkan pelancong asing ke Malaysia. 

Oleh itu, diharap KDN dapat menyegerakan pengecualian visa pelancongan kepada rakyat China.
 

No comments:

Post a Comment