Sunday, May 10, 2015

TUN RAZAK EXCHANGE

1.TRX nama baru bagi KLIFD Kuala Lumpur International Financial District ataupun Daerah Kewangan Antarabangsa Kuala Lumpur.

Terdapat 250 institusi kewangan bertaraf dunia yang akan beroperasi di TRX ,

Keseluruhan projek TRX akan dibangunkan dalam jangka waktu 15 tahun dan fasa pertama akan siap pada 2017.

Zon kewangan ini dilengkapi fasiliti antarabangsa dn segala infra seperti hotel ,bangunan pejabat dan sistem pengangkutan dan lain-lain.

TRX akan menjadi sepertt Dubai, Singapura, Hong Kong, London, New York, Tokyo, Paris dan lain-lain. Ia akan melengkapi taraf Bandaraya Kuala Lumpur untuk mejadi sebuah Kota Metropolitan seperti kota kota besar dunia.

Malaysia telah bersedia untuk meletakkan dirinya dan melibatkan diri dalam aktiviti kewangan antarabangsa yang memberikan pulangan lumayan kepada negara .

Kesemua kita besar dunia telah berjaya dengan jaya melatakkan diri dalam pasaran kewangan global melalui sistem konsep zon kewangan ini dan malah kemajuan singapura dn hongkong bersandarkan kpd perniagaan sektor kewangan antarabangsa seperti ini.

2 kawasan zon TRX bukan 1 zon kawasan untuk pembinaan rumah rakyat kos menengah atau pembinaan fasiliti bertaraf domestik , kawasan ini juga bukan tempat unttk membuat kebajikan.

Kawasan ini diwujudkan khas sebagai 1 kawasan bertaraf dunia dan 10 bintang dengan fasiliti kelas 1 , kawasan ini juga tidak harus dijadikan kawasan menjual tomyam kedai mamak warung dan sebagainya, kawasan ini harus jd 1 kawasan elit berkelas tinggi.

Maka itu,harga hartanah dan segala perkihidmatan termasuk nilai kualiti modal insan dan bayaran gajinya juga bertaraf dunia dan sudah pasti ia bukan nilai sepertt mana dikawasan biasa.

3.Tabung Haji sebuah instisiusi yang besar di Malaysia telah ditolak rakyat untuk melibatkan diri dalam aktiviti komersial di TRX dan sudah pasti dimasa depan ,akibat tekanan rakyat yang amat bijak ,Kumpulan Tabung Haji tidak lagi akan melibatkan diri dengan apa jua aktivitt bertaraf antarabangsa di negara sendiri.

Institusi Islam yang lain yang juga ada kepentingan rakyat dinasihatkan tidak lagi memasang hasrat cita cita untuk berkecimpung dengan apa jua aktiviti antarabangsa kerana dikhuatiri ia akan merugikan rakyat dan pendeposit mereka ,

Tabung Haji dan lain lain istitusi kewangan Islam serta  GLC  yang berkaitan dengan wang rakyat tidak harus lagi terlibat dengan apa jua aktiviti komersial bertaraf dunia.

Mereka lebih harus tumpu kepada projek projek rakyat sepertt membina rumah kos rendah di bandar besar dan ditempat strategik ekonomi dan semua aktiviti mereka harus bersandarkan kepentingan kebajikan serta dividen kepada mereka harus diberikan lebih tinggi berbanding sektor komersial dapat berikan.

TMX

No comments:

Post a Comment